Jom lihat!

Tuesday, September 18, 2012

Cinta...Again? (10)

"Wow, kau memang nak buat satu majlis aje ke untuk dua-dua belah pihak?"

Khadijah tersenyum sambil menganggukkan kepalanya. Matanya meneliti senarai yang ditulis oleh Ashraff semalam. Dia mengajak Azuwa untuk datang ke rumahnya, sama-sama membantu dia memikirkan apa yang patut disediakan. Sekurang-kurangnya, dah ada perancangan ringkas bolehlah dia berbincang dengan ibunya dan bakal keluarga mentua nanti.

"Aku nak upah kau jadi photographer aku boleh, Wawa?" tanya Khadijah.

"Eh, aku? Kau tak nak ambil profesional ke?"

"Em. Membazir. Lagi pun kau pandai ambil gambar. Aku akan bayar pada kau hari tu. Kiranya kau bagi segala softcopy kat aku nanti dan aku edit sendiri aje buat album."

"Wah, tak pe tak pe. Untuk album kahwin tu aku bagi buat dan hadiah kat kau. Kau bayar upah aku ambil gambar aje. Aku akan buat yang terbaik! He.He." Azuwa tersengih lebar. Terselit rasa bangga kerana dirinya dipilih sebagai jurugambar istimewa pada hari pernikahan kawan baiknya.

"Terbaik! Ehem, mak cik kau yang pandai menjahit tu.... aku ingat nak upah dia jahit baju nikah kitorang okay tak? Lawa gak sulam dan jahit manik dia mak cik kau tu. Aku minat nak buat baju kurung pahang putih untuk nikah.Tambah sulam atau lace hitam kat hujung lengan dan bawah baju kurung mesti cantik!" Terbayang-bayang baju kurung pahang idaman hatinya. Sejak dulu lagi dia berangan nak pakai kurung pahang putih jika ada rezeki untuk berkahwin. 

"Baju kurung pahang ek.... jarang-jarang orang pakai baju kurung tradisional sekarang ni. Selalunya baju kurung moden masa nikah. Boleh, mak cik aku tu memang tere jahit baju pengantin gak. Lagi tiga bulan wedding kau kan. Dah lepas raya so insya Allah mak cik aku banyak free." Azuwa segera menaip mesej kepada Mak Cik Tipahnya.

"Terima kasih.Aku hargai sangat kalau mak cik kau dapat jahitkan. Sekali la dengan baju Ashraff."

Azuwa ketawa kecil. Eceh sweet sangat bunyi 'baju Ashraff'! Khadijah merenung ke arah kawan baiknya dengan penuh tanda soal. Apa yang kelakar sangat? 

"So sweet.... baju Ashraff sekarang. Aku macam tak percaya kau dah nak kahwin. Dulu kemain relek habis macam dah tak nak kahwin dah aku tengok."

"Betul kata orang kan. Kalau dah sampai seru, jodoh tu dah ada. Sekejap aje. Senang aje nak buat keputusan dan terima orang tu. Em, kalau dah memang bukan jodoh, buat solat hajat, istikharah kita usaha camne pun, memang tak de jodoh juga sebab dia bukan untuk kita. Baru aku faham konsep bila kau dah jumpa jodoh tu, nak kahwin tu mudah je, tak de la dok lari-lari atau berat nak terima orang tu. Tapi, of course kena buat juga solat istikharah nak confirm dengan Allah, orang ni betul ke tidak." jelas Khadijah panjang lebar. Sesekali dia menulis sesuatu pada senarai perkahwinannya. Nanti nak pass kat Ashraff tengok pula sebelum berbincang dengan keluarga.

"Betul sangat kata si Tania. Kau yang dok sibuk single, kata nak kahwin 28 la, 30 la, tak kisah kalau jumpa jodoh kat syurga. Tup tup tahun ni jugak! Huii memang ajaib aturan Allah tu. Happy aku tengok kau gembira. Oh ye, boleh tengok list korang? Kot ada apa-apa perlu tambah." Pinta Azuwa. Khadijah menghulurkan kertas senarai sambil tersenyum.


Wedding List Ashraff & Dhija  (Ashraff tulis)

1.  Baju pengantin laki dan perempuan - tempah Mak Cik Tipah
2. Booking Tok Imam plus pilih tarikh
3. Check sijil kahwin ada lagi or not, if not pergi sama-sama kursus kahwin (YAY!) 
(Djiha punya ada.)
4. Mak andam Dhija
5. Barang hantaran laki dan perempuan (beli sama-sama!) kena bawa mak dan ibu
6. Tempah pelamin
7. Pakej catering
8. Tempah kad kahwin  - tempah dengan Aliff
9. Inform thru FB dua bulan sebelum
10. Cincin pengantin~  Dhija cincin merisik, tunang dan nikah 
11. Survey pakej dan Booking dewan -- Tabung Haji, Kelana Jaya
12. Pilih Door gift  - al-matsurat dan uncang
13. PA System untuk lagu-lagu  - muzik tanpa lagu okay
14. Geng kompang
15. Photographer  - Upah je Azuwa
16. Tentatif : Nikah pagi, majlis 2 petang lepas Zohor.


Tiba-tiba kedengaran bunyi ring tone telefon bimbit Azuwa. Tersentap jantung Khadijah apabila lagu Right Here Waiting For You yang berkumandang. Disangka bunyi alarm clock telefon bimbitnya. Azuwa segera menjawab panggilan tersebut apabila dia tersedar lagu itu membawa seribu memori kepada Khadijah. Namun, Khadijah maintain cool. 

"Sorry, tadi tu office mate aku call. Ah, Dhija sorry. Aku tak sengaja tukar lagu ni." Serba salah jadinya si Azuwa.

"Kenapa nak minta maaf pula? Lagi pun itu cerita lama. Aku dah lama terima cuma bila dengar lagu ni ke, ternampak benda yang dia minat tu adalah terusik sikit. Tapi tak membawa makna apa-apa. Jangan risau. Yang lama dilupakan, hargai yang di depan mata. Kau kan selalu cakap, cari lelaki yang sayang kita lebih." Balas Khadijah dengan lembut. Dia tidak mahu Azuwa berasa bersalah untuk perkara yang sia-sia. 

"Kau ada dengar cerita dia ke?" Soal Azuwa, arghhh sibuk aku ni!

Khadijah menggelengkan kepalanya. Entah dah kahwin ke belum mamat tu. Kad kahwin tak pernah sampai ke tangannya sejak berbulan lepas. Tak sanggup kot dia nak hantar?

"Camne list aku tu, ada penambahan?" tanya Khadijah, kembali ke topik sebenar.

"List ni semua dah okay. Aku rasa kita mulakan dulu. Tengah-tengah tu mesti ada macam-macam berubah punya." Cadang Azuwa sambil tersenyum.

Beep! Beep! Khadijah mengerling ke arah telefon bimbitnya. Dia membaca mesej yang baru diterima sejenak tadi. En. Ashraff kita rupanya.

Assalamualaikum, Dhija. Macam mana dengan list tu semua okay? Saya fikir weekend ni bolehlah kita mulakan apa-apa yang patut. Saya dah cakap dengan mak tentang plan kita nak buat satu majlis aje. Nampaknya mak dan ayah setuju. Bakal menantu favourite la katakan. He.He. -Ashraff

Waalaikummussalam, Ashraff. Insya Allah semua OK. Sabtu ni boleh juga. Rasanya tak de apa sangat. At least dah boleh plan nak buat konsep dan warna apa. Okay kita jumpa Sabtu ni, ajaklah mak,ayah dan Aimi sama. Salam. -Khadijah


Aduila! Cepatnya si Dhija ni bye bye. Aku nak mesej lagi. Adeh, tak pela. Sabar aje lagi tiga bulan. Kemaruk betul kau ni Ashraff. Mesti Dhija tahu kau saja je SMS dia tadi. Pada hal dah inform nak gather Sabtu ni. Rindu punya pasal. Argh, istighfar banyak-banyak. Ashraff menarik nafas dalam-dalam. Kemudian dia tersenyum. Insya Allah she's the right one for me! 
Sementara Khadijah pula, dia sememangnya dah tahu Ashraff ni sengaja mesej dia benda-benda macam tu. Dah tahu, tapi nak dua kali tanya. Solution, layan dengan sopan dan good night terus. Uish, kejam gak aku. He.He. Tak apa kata nak menjaga sebelum bernikah. Masa ni la dugaan macam-macam. Masa ni la nak ambil kesempatan berdua-duaan membeli-belah barang hantaran, berdua nak hantar baju, berdua nak tempah kek, berdua itu dan ini. 

Ah, minta dijauhkan! Ya Allah, teguhkanlah imanku. Aku hanyalah hambaMu yang lemah. Risau juga kalau terasyik dengan layanan Ashraff yang penuh kasih dan perhatian tu. Hati perempuankan pantang diberi perhatian dan diambil berat. Eh belum lagi! Lepas dah kahwin nanti, kau limpahlah segala kasih sayang kau tu Ashraff. Ha.Ha.

"Okay, Wawa. Make sure kau free Sabtu ni!"



<bersambung>

 

No comments:

Post a Comment