Jom lihat!

Friday, September 21, 2012

Tirai Cinta Berlabuh (3)

PART 3

Damnn! Aku terlambat bangun nak gi ofis! Hari ni hari Jumaat! Sok sudah cuti. Uwaaa, apsal mereka tak kejutkan aku pun? Aku bergegas bangun dari katil lalu tersepak Mr. Bubu yang entah camne ada di hujung kaki ku dah. Berterbangan gambar Encik Hilal. Ops!

Aku kutip Mr. Bubu, teddy bear yang dihadiahkan oleh Yusra sempena konvoku suatu ketika dahulu. Siap berjahit jubah konvo serta mortar lagi kat teddy bear tu. Yusra memang pakar bab-bab mereka cipta dan menjahit benda-benda comel.

“Bubu, jaga my Hilal okay? Saya mahu mandi ni.” Aku meletakkan gambar Hilal di pangkuan Mr. Bubu, seolah-olah dia memegang gambar tersebut.

Aku lihat Nadya dah tiada kat katil. Mandi barangkali? Ku jenguk budak Masters kat sebelah. Amboi! Bestnye dia tidur. Yelah kelas dia lambat. Si Ziela pun hanyut sekali. Eh pukul berapa ni?? Nape semua cam relax je?

Aku buka pintu bilik. Pap! Nadya tercegat di depan muka pintu sambil mengelap rambutnya yang basah. Tangan kirinya mengangkut baldi mandian kaler pinknya. Mana dibeli baldi pink tu pun aku tak tahu.

“Weh. Apsal semua relax tak nak bangun lagi ni? Nape ko tak kejut aku? Aku dah lambat laa.” Zap! Banyak betol soklan di pagi hari ni. Nadya mencebik.

“Apsal ko gelabah semacam ni? Baru pukul 6.30 pagi. Bukan ke ko ni hujung-hujung baru bangun gi mandi? Tak pun, pas Subuh ko kembali beradu sampai 7.30. Ofis ko 8.30 kan start?”

“Eh ye ke? Aku cam mimpi aku dah lambat la. Opssy! Aku mandi dulu!” Terus aku berlari ke bilik air. Pelik. Nape aku rasa cam dejavu. Aku terlambat ke ofis! Ceh, berapa kali je aku on time sampai ofis pun??

Nadya siap berpakaian. Kemudian, dia mengejutkan Ziela dan Umairah. Hmm, memang relax bebudak ni. Betol kata Auni.  Tiba-tiba, dia terpandangkan gambar Hilal di samping Mr. Bubu. Eh, sejak bila minah ni ada gambar mamat tu? Aduhhhh!! Kemaruk betol kawan aku kat member aku ni. Memacam la. Nak gelak pun ada. Padahal si Hilal buat dek je ngan dia. Nadya mencapai gambar Hilal yang sedang menunggang kuda itu. Wow! Memang ada kelas gambar ni. Pandai minah ni pilih. Haha. Stalker tak bertauliah betol. Gambar itu diletak kembali ke riba Mr. Bubu.

Selesai je mandi dan kemudian breakfast, aku bergegas turun ke keretaku. BimBim tersayang! Jom kita race ke ofis! Aku dah lambat ni. I’m counting on you man, kataku kepada BimBim. Aku panaskan enjin beberapa ketika. Wajib jaga enjin dengan baik supaya BimBim hidup lebih lama dan sentiasa awet muda.

Tempat kerja aku tidak berapa jauh dari situ. Aku bekerja kat syarikat Event Management Red Apple. Baru sebulan. Sangat menarik! 

“Auni, lambat bangun lagi hari ni?” tegur kawan sekerjaku, Amri. Aku tersengih sambil buat thumbs-up. Motif pun aku tak tahu kenapa.

Belum sempat aku duduk atas kerusi empuk, boss tiba-tiba melaung dari biliknya. Pantang nampak aku je mesti menyeru namaku terus! Terus aku pergi ke bilik boss.

“Awal sampai?” Boss tersenyum manis. Tapi tak menawan seperti Hilal. Ceh!

“Emm, cam biasa la boss. Saya tersasul sikit pagi ni. Haaa.” Jawabku dengan selamba. Takpe. Janji segala kerja aku laksanakan dengan terbaik sekali. Kerja favourite aku!

“Lain kali please be punctual okay. Kalau awak nak, saya boleh kejutkan awak setiap pagi.” Qhairyl, merangkap Boss aku dan juga Event Manager di situ dah start “berdialog mesra”.

“Boss, it’s okay. Saya pakai alarm clock guna bateri Energizer. Boss simpan je tepon tu.” Balasku. Malas nak melayan. Kekadang merapu entah ke mana. Seram juga mamat ni.

“Demi awak, saya tak kisah.” Senyuman yang terukir di bibir Qhairyl amatlah menyeramkan. Mungkin orang lain tengok kononnya manis. Bagi aku, nightmare!

“Apa agenda hari ni Boss? Customer yang nak buat wedding kat Putrajaya tu camne?” Sengaja aku mengalihkan topic. Boss ni kalo dah gatal patut gi kahwin je. Tak kahwin-kahwin tu aku pelik. Kalau tengok, ramai je kawan perempuan yang datang ofis ni nak jumpa dia. Klien? Tak macam klien pun!

“Cepat je kan nak bincang pasal kerja? Pandai je awak ni. Couple tu ke? They all confirm nak ambik kita as their wedding planner. No problem. Tarikh untuk wedding dia 3 bulan dari sekarang. Dia minta kita buat ala-ala fairytale. Macam Snow White lebih kurang. Itu contoh yang diberi ye.” Jelas Qhairyl. Walaupun dia suka mengarut kat aku, tapi bab kerja memang Boss tip top! Semua beres. Customer pun dia pandai handle. Semua sayang dia. Director lagi la sayang. Dah 4 tahun dia kerja kat company ni.

“Fairy tale? Umur berapa couple tersebut?” Aiyo! Apakah beliau mahukan Peter Pan berterbangan di atas siling juga?

“Amboi! Dorang dengar awak cakap gitu, habislaaah. Haha! So, yang ni awak handle bahagian decoration. Join sekali dengan Aril, Ben dan Zack.” Qhairyl tersenyum melihat gelagat Auni. Pekerja barunya yang sorang tu memang bersemangat lain macam. Betol-betol enjoy dengan kerja ni. Tapi tahap gelabah dia tu pun boleh tahan jugak.

“Ai ai Boss!” Yay! Seronoknya! Baru je sebulan dah boleh join event camni . Sebelum ni , dia diberi tugas menjaga documentation dan admin ofis. Segala payment, order customer dan list customer, supplier dia kena jaga. Berputar juga dunia. Akhirnya, dapat peluang join the team!

“Auni, lunch hari ni awak join saya okay. Kita jumpa another klien. Saya perlukan seseorang nak ambik note.  Dah, pergi buat kerja.” Noktah! Muktamad keputusan Boss!

Aku mencebik. Suka hati je. Ingat aku best sangat nak ambik note nih? Masa kuliah dulu gua tidur je dalam kelas. Abis kelas baru menyesal tapi esok repeat the same thing. Lecture yang menarik je baru penuh satu muka surat aku jot down nota.  Tak pe! Mari berusaha!



Nadya & …..

Burrrr! Burrrr!

Vibrate handphone Nadya berbunyik dengan dahsyatnya. Dijeling nombor yang tertera di skrin handphone. Tak kenal nombor sapa.

“Hello, Nadya ke?”

“Ye saya. Siapa ni?”

“…..”

“Hello?” Sapa pulak nih? Line putuskah ?

“Saya Shazry.”

Huh?? Apekejadah mamat ni call aku? Apa yang dia nak lagi?

“Ape ko nak ni?” Serta merta berubah suara Nadya. Yang memang dah ganas, bertambah ganas bunyinya.

“Yaya, I nak jumpa you boleh? Okay. I mintak maaf sebab dah sakitkan hati you. I betul menyesal ni Yaya. Kita discuss, slow talk okay?” Pujuk Shazry, ex Nadya. Clash beberapa bulan lepas.

“Aku malaslah nak ingat balik weh. Suka hatilah ko nak buat apa ngan hidup ko ni. Sekarang aku dah okay. Dah ada pakwe baru pun.”

“Yaya, I dah break up dengan girl tu. Honestly, I tak leh lupakan you. I tau you still cintakan I kan.”

“Encik Shazry. Ko paham ke tak bahasa aku ni? Tak payah call aku lagi.” Terus Nadya menekan butang cancel. Arghhh! Tiba-tiba terasa kepalanya pening. Apa kes mamat ni call aku? Berbulan menyepi tiba-tiba call? Aduhhh! Masalah weh! Dulu suka hati curang kat aku. Pandang sebelah mata pun dah tak nak kat aku ni. Main kayu tiga.

“Nadya!”

Nadya berpaling. Fizzo, pakwe baru Nadya yang sungguh memahami dirinya datang menyapa. Nadya sekadar tersenyum. Ceh. Buat hilang mood aku je budak ni.

“Eh, nape moody je aku tengok ko ni?” Tanya Fizzo, concern beb!

“Ko ingat lagi tak pasal ex aku yang sengal gile tu? Dia call aku tadi weh! Aku terkejut betol. Dia mintak jumpa. Berbulan-bulan kot dia menyepi, ignore bile aku call dan tak reply mesej aku. Tak tahu la weh. Rasa geram pun ada.” Jelas Nadya. Dia tak mahu berselindung dengan Fizzo. Lagi-lagi ianya mengenai ex-boyfriend.

“Laaa ya ke. Okay sayang…  chill beb. Buat bo layan je dengan dia. Jangan ambik ke hati. Kalau fikir sangat tu yang jadi moody. Benda dah lepaskan? Ko dah ada aku sekarang. Jom. Aku belanja lunch hari ni.” Pujuk Fizzo sambil tersenyum. Namun, di hatinya sedikit tersentuh. Terselit rasa risau di hati. Ex Nadya call balik? Harapnya kasih Nadya terhadap lelaki tu tak berbunga kembali la. Takut juga….

“Emm. Dengar je belanja aku rasa gembira sekarang. Jom jom!”





Sementara itu, di Restoran Wak Solo

Wak Solo?

Restoran favourite aku nih! First time datang masa final sem waktu belajar dulu kala. Suka sangat Nasi Ayam Penyet dia. Memang the best! Harga standard la. Mahal jugak sebenarnya pada aku. Kelihatan manusia berpusu-pusu masuk dan keluar dari restoran tersebut. Penuh.

“Ramai betul orang kat sini. Ada tempat ke Boss?” tanyaku sambil menggengam erat handbag purple Charles and Keith yang baru dibeli minggu lepas.

“Don’t worry. If rezeki awak ada hari ni, ada la tempat kosong.” Eh eh! Cenggitu pulak dia balas? Gaya mahu perli pun ada tu. Qhairyl menjenguk masuk ke dalam restoran. Akhirnya, ada satu meja kosong untuk mereka berdua. “Jom! Murah betul rezeki awak kan.”

Aku angkat bahu sambil tersengih. Aku mengekori Boss menuju ke tempat duduk yang kosong itu. Seraya kami melabuhkan punggung, seorang pelayan datang untuk mengambil pesanan. Memang semua pekerja Wak Solo rata-rata daripada Indonesia.

“Saya nak set ayam penyet yang biasa!” ujarku tanpa melihat menu. Pelayan lelaki itu segera mencatat pesanan aku.

“Wah. Cepat je order dia ni. Tak payah tengok menu dulu ke? Mana tau ada yang menarik ni.” Qhairyl membelek-belek menu yang diberi. Tergaru-garu kepala dia nak makan apa. “Bang, samalah dengan dia ni. Tak tahu nak tengok apa. Banyak sangat menu.”

“Okay. Dua set ayam penyet biasa ye. Terima kasih.” Kedua-dua menu diambilnya dan segera dia berlalu dari situ.

Tinggallah aku dan Boss yang kepala tiga suku ni je. Tanpa berlengah, aku mengeluarkan nota kecil dan pen biru. Letak kat tepi je. Pape senang bila klien datang. Qhairyl memandangku sambil tersenyum simpul.

“Apa awak nak buat dengan nota ni?” Tanya Qhairyl. Dia dah dapat mengagak jawapan Auni tapi sengaja dia tanya untuk mengusik.

“Saja letak luar. Klien datang senang. Lambat gak orang ni?” Mataku melilau memandang ke luar restoran. Kot ada orang kat luar yang tecongok-congok mencari seseorang kan.

“Klien tu last minit cancel. So kita makan berdua je la.” Jawab Qhairyl dengan muka tidak bersalah. Padahal dalam hati nak tergelak kemain dah. Serious betul si Auni ni! Siap bawa nota dan pen? Aku nak ketawa daaa!

“Kenapa cancel pulak?” Tanyaku. Apekehal pulak. Kalau cancel, maknanya kena buat second meeting la ni? Adoi! Bagus gak tak payah aku ambik nota.

“Saya tak tahu pulak. Takpe. Relax sikit awakkan? Tak payah ambik nota.” Qhairyl tersengih-sengih. Klien? Huh! Kelentong jek tu. Mana ada klien. Saja aku buat cite nak lunch ngan budak ni. Kalau ajak biasa-biasa banyak je alasan dia. Puasa la. Diet la. Aihh.

Beep! Beep!

Aku melihat handphone ku. Oh! Task yang aku save. Emmm.

Hilal’s Birthday

“Hari ni berapa hari bulan ye Boss?”

“18. Kenapa?”

Aku mengukir senyuman. Hati berbunga riang. Tak sabar menanti birthday Hilal. Aku ada surprise untuk dia. Dah lama aku standby. Praktis kemain ni! Tak kisah la dia nak cakap aku psychotic admirer ke apa. Sapa soh ko senyum menawan sangat? Ko bersalah dalam hal ni sebab dah sebat hati aku.

“Apa senyum sorang-sorang ni Auni ?” Sah! Apa yang budak ni fikir? Getus hati kecil Qhairyl. Kalau tengok dari cara senyum tu…semacam….

“Boss! Pesanan dah sampai! Jom makan!” kataku dengan riang. Hilal, I miss you!



19 December…

Aku on facebook ku. Tujuan nak mencari Hilal. Walaupun aku dah ada nombor handphone dia. Tapi aku masih tak berani nak mesej dia. Emm. Teringat ketika aku meminta nombor handphone. Gaya kemain payah nak bagi. Itu pun melalui facebook chat je.  Memang aku buat bodooo je…sampai dia bagi.



Auni: Hai Hilal! Watpe?
Hilal: Salam… tengah facebook laa
Auni: Opss, salam. Hehe. Oh. Boleh aku nak mintak handpone number ko?
Hilal: Nak buat ape?
Auni: Just in case kot in future aku nak contact ko ke apa. Tu aku mintak. Nanti senang.
Hilal: In future?
Auni: Yelah. Kot aku nak pakai photographer ke kan. Boleh aku contact ko ke. Aku tengok portfolio ko sume lawa-lawa.
Hilal: kenapa tak minta dengan Nadya je. Dia kan ada.
Auni: Minta direct kan lagi senang? Alang2 aku chat dengan ko ni. Aku senang mintak terus dari orang tu. Nak berorang tengah pulak.  (Amek ko! Habis jujur. Tak de aku nak berhipokrasi dengan ko ni. Payah kemain nak bagi. Hui, mahal ni. Ahaks. Hilal Hilal… aku tak makan ko la…. Haih…)
Hilal: 017 – XXXXXXX
Auni: Thanks Hilal !! Hehe. Aku dah save. Yay! Oh sebelum aku lupa, ingat ye. 12 tengah malam ko tunggu depan rumah. Nanti aku antar hadiah.
Hilal: Uh, tak payah susah-susah . Rajin betol ko kan nak berhadiah kat aku lak ni

Emmm. Nak gelak bila terfikir balik. Aii. 12 malam ni. 20 December. Aku tersenyum sendiri. Saiko sangat! Wah!! Em bukan ada apa pun sebenarnya malam ni. Cuma aku nak post sesuatu je kat Hilal tu. Dia suka tak suka, itu belakang kira. Aku ikhlas nak bagi hadiah kat dia. Hope dia terima hadiah aku dengan baik. Tiba-tiba, terasa cuak di hati. Betul ke apa aku buat ni?

Terfikir pula apa pandangan Hilal terhadap aku nanti. Tapi, kalau asyik fikir macam tu sampai bila pun aku tak buat apa-apa. Betul. Aku ada perasaan kat dia. Perasaan istimewa. Makin hari makin kuat. Kekadang rasa nak buang je hati ni bagi masak asam pedas sikit, tak de la berani nak feelings lagi kan? Aku ikhlas. Apa aku buat ni pun, sebab terdetik rasa di hati aku nak buat semua ni. Tak menyusahkan. Nak ambik hati? Huh, jauh sekali. Kerna aku tahu semua itu….  Aih!

Auni! Auni! Ko da penat standby. Just proceed. Ni hidup ko, bukan hidup dia. So aku yang tentukan segalanya kan? Bukan aku mengutuk orang lain pun.

Aku gerakkan tetikus ke arah Status Box aku. Video yang aku dah lama simpan dan edit kemain canggih dengan bantuan kawan adik aku, aku upload. Fuh. Berdebar kemain. Berpinar mata aku sebenarnya. Patut aku tag dia ke tak? Ke just mesej inbox je? If tag, nanti post kat facebook page dia. Then orang lain akan tengok.

Hmm, post je la. Tag member-member je. Then aku just inbox dia link video ni. Sebaik sahaja aku post status baru aku dengan added special video khas untuk Birthday Boy di pagi hari ni, aku terus mesej inbox Hilal. Meninggalkan link facebook page aku.

Message sent.

Serta-merta aku log out.



<bersambung>


No comments:

Post a Comment