Jom lihat!

Wednesday, September 19, 2012

Tirai Cinta Berlabuh (2)

PART 2 

Hilal! Mana Hilal? Aku tak nampak dia kat sini. Hilal!
Dengan sepenuh tenaga aku berenang mencari Hilal. Janganlah dia lemas. Tiba-tiba aku diserang panik. Panik sekiranya aku kehilangan dia. Aku tak confess lagi ni! Tak nak! Please don't! Terasa sesak nafas di dada. Air membuak-buak masuk melalu hidung dan mulutku. Apakah ini? Kenapa aku tak dapat nak tahan nafas? Salur hidung dan kerongkongku terasa perit yang amat. Debaran di dada semakin menggila. Ah. Aku tak boleh mati dulu. Aku nak cari Hilal!

Tiba-tiba aku seakan-akan ternampak seperti bayangan tubuh manusia, menjunam jatuh ke dasar tasik dengan perlahan. Tanpa mengira kesakitan yang amat, aku terus berenang menuju ke bayangan tersebut. Hilal!

"Hilal!" Jangan tinggalkan aku dow!

"Auni! Auniiii!"

Arghhh! Terasa seperti ditekan-tekan dadaku. Serentak dengan itu perutku memuntah keluar air tasik yang tertelan tadi. Aku membuka mata perlahan-lahan. Berpinar mata dan kepalaku. Aku cuba untuk bertenang. Apa ini? Basah kuyup bajuku. Kenapa aku terlentang kat sini?

"Eh, kita kat mana ni?" tanyaku ke-blur-an. Tekak masih terasa perit. Aper ni air tak sedap! Uwek!

"Kita kat Putrajaya Auni. Kat tepi tasik." terang Umairah kepada Auni yang separa sedar.

"Eh?" Serentak dengan itu aku terbayangkan Hilal. Terus aku bangun terduduk sambil menggengam tangan Umairah. "Hilal mana Umairah? Dia okay ke?"

"Tu, sihat dan selamat je dia. Ko janganlah risau." sampuk Nadya sambil tersengih-sengih.

Aku berpaling memandang Hilal. Dia merenung ke arahku sambil tersenyum. OWMIGAWD!! Comelnya dia senyum! Argh! Apsal sweet sangat ko ni? Wah first time nampak rambut dia basah! Handsome gile! Dengan penuh gaya baju basah....opss. Ehem, syukur dia selamat.

"Syukur ko selamat bro. Cuak aku tadi weh." Spontan aku melontarkan statement yang padaku biasa-biasa saja tapi bukan kepada tuan pendengar."Aku nampak ko lemas tadi...."

"Auni...Auni. Hilal ni juara renang kampung dia kot. Sungai tu dah jadi rumah kedua dia dah. Kitorang terkejut tengok ko lompat sekali dari jambatan tu. Serious terkejut." ujar Amir sambil menggelengkan kepalanya.

"Err...pelik kenapa aku lemas eh...?" tanyaku blur. Sungguh aku pelik kenapa aku pulak yang lemas!

"Kaki ko tiba-tiba kejang tadi. Nasib baik aku sempat sambar ko." jawab Hilal.

Hilal selamatkan aku? Bermakna dia pegang aku kah? Arghhh!! Ceh, tetiba pipi ni nak jadi merah-merah malu kucing pulak. Aku segan kot! Yelah, aku beria nak selamatkan dia tadi. Alih-alih aku pulak yang lemas. Malu giler! Malu depan pujaan hati. Perasan nak jadi hero kot tadi.

Ziela dan Umairah memegang tanganku sambil menepuk-nepuk bahu memberi semangat. Ye. Aku masih confuse. Kakiku kejang? Patutlah aku tak dapat nak berenang tadi. Terkejut gak aku. Tapi mengenangkan Hilal, aku tak sedar yang aku sendiri pun tengah lemas tika itu.

"Yang ko tiba-tiba lompat kenapa Auni? Mujur ko selamat okay. Risau dow." Nadya bercekak pinggang, lagak mak tiri risaukan anaknya.

"Ah? Oh spontan je aku lompat tadi masa nampak Hilal jatuh. Heee. Yelah aku nak selamatkan Hilal la. Aku kan baru masuk kelas renang. Emmm...." Cam nak tertelan air liur. Aaaa! Bongek! Bodooo gile ko depan Hilal! Mana kesopanan, kesantunan dan kesusilaan yang dijanji-janjikan itu?!

"Auni!! Adoiii la. Yelah aku tahu ko baru masok kelas renang. Aihhh...Auni Auni..." Nadya garu kepala dia yang memang dah gatal sejak tadi. Panas beb panas! Matahari membahang.

"Auni, terima kasih sebab nak selamatkan aku." ucap Hilal sambil menganggukkan kepalanya. Aku terkedu. Aisey beb. Hati gua kecil je, mudah tersentuh dengan ucapanmu itu. Uhuks.

"Er...eh sama-sama. Patut aku yang thanks kat ko sebab ko tolong aku. Eh, malulah..." Terkulat-kulat aku kat situ. Bongek! Memang malu tahap gaban! Takkan aku nak confess dalam keadaan camni kat dia? Kalo aku hero, bolehlah aku confess kat dia dengan penuh kesantunan! "Em, terima kasih Hilal."

Masing-masing diam. Opss, malaikat lalu. Tulaa, baru nak start jiwang. Ish. Tak leh. Jiwang sorang-soranglah kau.

"Budak berdua ni dah basah kuyup camni, nak layan movie lagi ke?" tanya Ziela.

"Aii, terpaksa cancel la camtu beb. Tak pe. Adventure what hari ni. Aiih Auni, next time ko jangan wat camtu lagi." balas Nadya sambil tersengih. Lucu hati dia melihat gelagat dan muka Auni yang serba salah depan Hilal tu. Hilal cam biasala gaya cool dan tenang dia. Apa la yang minah sorang ni fikir, sanggup nak terjun jambatan ni, kalau nak kira ketinggian jambatan, tinggi jugak. Huiisshh!

"Eh alang-alang cancel movie, jomlah kita ambik gambar. Haaa cepat senyum. Aku nak ambik gambar selepas lemas pulak!" Amir ketawa sambil bersedia untuk mengambil gambar kami semua.

SNAPPPP!


MALAM :  Anjung Rimba, Bandar Baru Bangi

Ruang dalam kepalaku terasa kosong. Tiada putaran imej yang berlaku. Tiada interpretasi kata-kata yang terjadi. Statik. Aku merenung gelas berisi air teh O limau kegemaranku di depan. Straw ku pusing-pusing dan ku hirup teh sikit-sikit. Macam malas nak hirup gitu. Aku tak mahu ingat!

"Ko okay ke ni Auni?" tanya Umairah sambil mencuit lenganku.

"Aaa? Not okay..." keluhku. Aku jadi tak semangat bila teringatkan kisah tengahari tadi.

"Pasal ko lemas tu ke?" tanya Nadya. Aku pandang wajah dia.

 "Aku malu gile dooo! Aku rasa cam bodoh tahap gaban. Aku dah berjanji tak nak nampak sengal depan dia. Tapi, aku tetap hampeh je. Malu la. Entah apsal kaki time tu nak kejang pulak. Aduhaii. Aku tak tahu pulak dia juara kampung, penghulu sungai segala bagai. Rasa tak sanggup nak bertentang mata dengan dia. Adoilah." Laju je mulut aku menyusun cerita. Plot-plot yang memang tepat dan tersusun.

"Weh, cool je. Dia pun dah terima kasih kat ko. Mesti dia hargai apa ko buat tadi tu. Dia takkan fikir bukan-bukan punya." pujuk Ziela. 

"Entah-entah dia dah detect aku suka dia. Aduiiii. Cuak la weh." Rasa nak nangis jek! Ceh. Borak sikit pasal Hilal, nak sebak je keje. Tak macho langsung!

"Hmm tu tak tahu nak cakaplah. Tapi obvious kot ko sanggup lompat sebab dia. Semua orang leh baca dari situ." Jawapan Nadya yang sememangnya selalu je kena batang hidung aku serta dahi dan segala poin kat muka aku. Maluuuuu!

"Aku lompat sebab nak selamatkan dia." Noktah. Yakah? Bukan sebab aku suka dia? Takut kehilangan dia? Argh! What is this man! Amende nak kehilangannya, dia bukan pakwe ko pon.

Tidak berapa lama kemudian, pelayan datang membawa pesanan kami. Masing-masing sudah mengadap hidangan yang dipesan sebentar tadi. Aku sekadar memesan sup tomyam. Konon tak de selera. Padahal perut ni dok berbunyik sejak tadi. Aku mengerling ke arah Umairah. Wow! Nasi pataya faveret aku! Aku tengok Nadya. Huissshhh Mi hailam laaa. Aku jenguk Ziela punya pula. Waah, nasi goreng daging merah. Aduhaii. Aku pe barang sup tomyam ni?? Wat cirit birit sok baru tahu.

Kruuuk! Kruukkk! Tak mau mau perut ni nak senyap. Ish!

"Em, Umairah, nak sikit boleh?" Tersengih-sengih aku meminta simpati sebelah Umairah.

"Haa, kata tak de selera? Kalo dah lapar buat cara lapar. Tak de makna nak majok berjauhan hati gini. Rugi tolak rezeki." Panggg! Sekali lagi Nadya tuju kepala aku bebetul. Aku tersengih jek. Aduhaiii, makanan orang punya memang nampak lebih sedap sebenarnya. Ehem.


HILAL...

Dia tersenyum tatkala teringatkan insiden di Putrajaya tadi. Memang boleh buat orang ketawa la minah tu. Adoiila. Kelakar betul. Tak pernah aku jumpa orang camtu rasanya. Sanggup pulak dia terjun semata-mata nak selamatkan aku? Dah tu tak pasal kaki dia pulak cramp kat dalam air. Aihh. Memang bahaya tadi. Nasib baik sempat selamatkan dia. Kalau tak confirm lemas kot. 

Tak pasal sok keluar headline METRO~
Seorang Gadis Mati Lemas kerana Cuba Menyelamatkan Kekasihnya di Tasik Putrajaya

"Kekasih?"

Haha Apsal mesti kekasih pulak? Pape pon memang seramlah. Hilal tersengih lagi. Sebenarnya, jauh di sudut hatinya dia terharu dengan si Auni tu. Semata-mata nak selamatkan dia yang bukannya kawan baik pun, terus terjun tasik tak fikir apa-apa dah. Hmmm. Hilal seakan-akan dapat menangkap perasaan Auni pada ketika itu. Tapi, dia buat cool je la. Memang gaya dia cool pun selalu. Tenang dan relax. Tak perlu gelabah gelabah ni.

"Ish tapi memang aku sendiri pun terkejut sebab aku boleh jatuh dalam tasik tu. Serious aku cuak gile. Tapi, bila ternampak Auni terjun dalam air tu....aku rasa selamat sikit." getus hati kecil Hilal.

Dia memeriksa kamera Nikon DSLR kesayangannya lagi sekali. Dilapnya dengan penuh berhati-hati. Harap takde terkena percikan air ke apa. Segala peralatan kameranya disimpan dengan penuh tertib. Nyawa nih!

Tiba-tiba, kedengaran bunyi mesej masuk. Hilal mencapai handphonenya yang berada di atas katil. Terukir sebuah senyuman bahagia di bibirnya tatkala menatap nama si penghantar mesej.

"Hilal!"
"Ye mak?"
"Datang sini kejap."
"Baik mak!" Hilal bergegas bangun dan meninggalkan handphonenya di dalam bilik dengan senyuman yang semakin melebar.....


<bersambung>




No comments:

Post a Comment