Jom lihat!

Wednesday, September 26, 2012

Cinta....Again? (12)

"Oh sorry, sorry! Saya tak perasan tadi!"

Dia segera membantu lelaki itu mengutip buku-buku yang terjatuh di atas lantai. Arghh! Segannya! Camne la aku boleh terlanggar mamat ni padahal tempat tu bukan main luas lagi.

"Khadijah?"

Dia tersentap apabila mendengar suara lelaki itu. Segera dia menjeling ke arah tuan empunya suara. Mereka masing-masing berpandangan, masih lagi mencangkung dengan buku di tangan. Khadijah serta-merta tersengih lebar. Hatinya rasa riang sangat, entah kenapa!

"Eh, lama tak jumpa kau. Apa khabar bro?" Buku-buku di tangannya disusun elok-elok. "Err, nah buku kau. Sorry aku betul tak nampak tadi. Tak sengaja."

"Tak apa. Aku sihat aje. Kau camne pula?" tanya lelaki itu sambil tersenyum. Senyuman menawannya yang mahal itu!

"Aku sihat. Sibuk dengan kerja aku ni la. He.He.He. Kau beli buku apa? Banyak aku tengok?" Dah lama tak jumpa dia. Almost setahun!

"Emm just select a few. Ni nak gi baca tengok mana yang sesuai untuk beli. Buku photography and some thriller novels." Lagak lelaki itu masih seperti dahulu. Tetapi, Khadijah perasan dia pun seperti terkejut bertembung dengan dirinya di sini. Yelah, tak de ribut tak de apa pelik juga dia datang ke MPH Subang Jaya ni. Bukan dia dok sini pun.

"Okaylah, aku nak gerak dulu. Kau enjoylah okay. Sorry again!" Bagaikan tersedar, Khadijah cepat-cepat meminta untuk beredar. Lelaki itu tersenyum.

"No problem. Take care!"

Aduii, kenapa berdebar jantung aku? Rasanya perasaan aku kat dia dah lama luput. Macam mana boleh bertembung kat sini pula. Uihhh, aku pula secara refleksnya menjadi sangat ceria pulak! Aiyo, janganlah mamat tu fikir bukan-bukan.

'Mana kad kahwin kau, aku tak dapat pun?'

Argh, pertanyaan tu hanya tersekat di kerongkong. Dia tak mahu mengeruhkan suasana pertemuan yang mengejut ini. Lelaki itu masih sama seperti dahulu! Gayanya, suara dan paling penting senyumannya yang menawan! Emm. Tiba-tiba, hatinya terasa sesuatu. Adakah dia masih mengharapkan suatu keajaiban berlaku? Oh tidak. Bukankah dia sudah memilih Ashraff? Mamat tu pun silap-silap hari bulan dah kahwin tapi tak cerita aje.

"Kenapa mood swing pulak ni. Kan aku dah shopping elok-elok je tadi." Gumam Khadijah di dalam hati.

Dia bergerak menuju ke Gloria Jean's Coffees untuk menghiburkan hatinya. Strawberries and Creams kegemarannya dipesan. Selepas membuat bayaran, dia duduk di salah satu meja di situ dan mula membuka novel yang baru dibelinya. Walaupun jam di tangan sudah menunjukkan waktu 8.30 malam, namun para pengunjung pada malam Sabtu masih lagi ramai. Memang menjadi kebiasaan Khadijah untuk meronda selepas waktu bekerja, kadang-kadang aje. Selalu buat camni kena sound dengan ibu la jawabnya. Ada benda nak beli, baru datang.

Beep! Beep!

Oh, mesej? Telefon bimbit yang berada dalam beg tangannya digagau perlahan. Susah gak kalau bawa handbag besar camni. Dok main sembunyi je handphone aku.

Assalamualaikum, Dhija. Ehemm, buat apa tu? - Ashraff

Aiseh, typical question. Nak jawab ke tak nak. Em, biarlah. Telefon bimbitnya disimpan semula. Dia tak tahu nak jawab apa.

Tidak berapa lama kemudian, kedengaran mesej baru pula masuk. Pembacaan Khadijah terganggu lagi. Sebenarnya, nak habiskan dua page pertama tu pun susah. Fikirannya melayang.

Kusyuknya dia membaca.  -Ashraff

Serentak Khadijah berpaling, matanya mencari kelibat Ashraff. Eh, tak de? Ishh, ke mamat ni teka je aku membaca. Dia kan tahu aku suka baca buku. Emmmm. Terasa sedikit hampa. Ish, apa aku ni! Kenapa dengan hati aku hari ni? Astaghfirullah al azim. Ni gara-gara terkena panahan senyuman menawan la kot. Aihh, minta jauh!

"Assalamualaikum cik adik. Boleh abang duduk?"

Khadijah mengangkat wajahnya. Serta-merta dia tersenyum.

"Amboi! Mana awak sembunyi? Ingatkan teka je tadi." tanya Khadijah sambil menutup novelnya. Tak ada makna aku nak fokus dah ni.

Ashraff ketawa kecil seraya menarik kerusi berhadapan dengan Khadijah. Untung aku hari ni dapat dating senyap-senyap dengan tuan puteri. He.He. Bagus gak call bakal mak mentua tanya khabar tadi. Habis pecah rahsia! Apa lagi, on the way nak balik dari kerja terus dia singgah Subang Parade. Maghrib dulu baru dia memulakan operasi mencari tuan puteri kayangannya. Mujur jumpa!

"Saja nak usik. Yelah, dia kedekut kredit nak reply mesej kita kan. Kerja okay hari ni?" Ashraff memulakan bicara. Berdebar juga dia apabila sendiri perasan tengah dating. Rasa lain macam....

"Okay. Minggu ni busy sikit, sebab nak kejar product customer kan. Kena siapkan beberapa juga." balas Khadijah. Seketika terdetik di hatinya. Tak manisnya mereka berdua-duaan seperti ini. Lagi pun bukan ada ikatan yang sah lagi. Dalam masa yang sama, dia ingin meluangkan masa bersama Ashraff. Oh hati....

"Dah makan? Saya tiba-tiba lapar. Nak order makan ni. Dhija nak apa-apa?"

Pertanyaan Ashraff dibiarkan tanpa jawapan. Khadijah diam. Dia kini berlawan dengan rasa hatinya. Kalau dia makan dengan Ashraff, lagi lama masa dia bersama dengan Ashraff. Dan macam-macam permainan hati yang akan berlaku, yang mungkin dia tak sedar nanti. Ah, majlis tak lama lagi. Tiga bulan aje.

"Cik Dhija? Anda lapar sampai termenung?" Ashraff tersengih sambil mengetuk meja. Gadis itu mengangkat pandangannya. Ashraff pelik, penat ke dia?

"Em, sorry Ashraff saya nak balik dulu." Dadanya berdebar-debar. Dia takut nafsunya mula mengawal akalnya. Lebih baik dia cepat beredar.

"Aik, cepatnya. Kita makan dulu baru balik."

"Saya teringat ada hal nak buat. Minta maaf ye." Gadis itu mula menolak kerusi untuk bangun. Ashraff mengetap bibirnya.

"Dhija, takkan sekali sekala saya nak luangkan masa dengan awak tak boleh? Macam ni tak seronoklah!" Tegas suara Ashraff. Dia terasa hati dengan sikap Khadijah yang acuh tak acuh itu.

Khadijah sedikit terkejut mendengar kata-kata Ashraff. Pertama kali Ashraff menunjukkan protesnya. Dia dapat menghidu nada rajuk dari suara lelaki itu. Hmm, macam ni ke pasangan bercinta? Walaupun dia masih belum mempunyai perasaan cinta untuk lelaki di depannya namun dia akui dia berasa bahagia dengan perhatian yang diberi.

"Kenapa awak ni macam merajuk je? Saya ada hal nak kena pergi dulu." Jawab Khadijah berhati-hati. Kenapa dia mesti menjaga hati lelaki itu untuk sesuatu yang terang-terangan tidak betul? Apa ini?

"Awak tak pernah cuba nak luangkan masa dengan saya. Sekali sekala nak juga spend time dengan awak tanpa gangguan orang lain." Luah Ashraff. Lelaki itu semakin tenggelam dengan perasaannya yang membuak-buak. Dia terlupa...terlupa sesuatu untuk seketika.

"Ashraff. Awak sedar apa awak cakap? Nak luangkan masa dengan awak? Apa keperluaannya? Kita belum ada ikatan yang sah lagi. Terus-terang saya cakap, berdua-duaan macam ni jatuh hukum haram. Kalau awak rasa tak seronok dengan saya, awak pertimbangkan semula keputusan kita untuk berkahwin. Saya nak balik dulu. Awak fikirlah." Khadijah bertegas, demi prinsip dan janjinya kepada Yang Maha Agung. Dia mahukan hubungan yang bersih. Jadi dia tak mahu tercalit sedikit pun kelekaan yang tidak membawa makna apa-apa ini. Dia takut.

Khadijah terus beredar tanpa memandang wajah Ashraff.

Lelaki itu terpaku. Terperanjat dengan kata-kata Khadijah yang tepat mengenai batang hidungnya. Hendak dikejar, terasa lemah kepala lututnya. Dia tersedar akan keterlanjurannya yang terlalu mengikut kata hati. Terasa menyesal mengingatkan kembali luahan hatinya yang konon inginkan perhatian dan bermanja dengan Khadijah. Dia tersilap kali ini. Dia terlupa syarat Khadijah kepadanya pada awal perkenalan mereka. Dia terlupa Khadijah bukan gadis sembarangan. Nampak je releks dan selamba, jinak-jinak merpati. Dalam masa yang sama dia bersyukur kerana Khadijah masih kuat untuk mengingatkan dirinya yang terleka sebentar. Sesungguhnya dia bertuah dipertemukan dengan gadis seperti Khadijah.

Arghh! Aku kan dah janji nak jaga dia seumur hidup. Kenapa pula aku nak mencemarkan hubungan yang belum pun bermula? Kesal. Dia menyesal sungguh. Dia tak ingin kehilangan gadis itu. Tak keruan jadinya dek penangan cinta Khadijah!

Sementara Khadijah pula, dia memandu kereta dengan perasaan yang bercelaru. Ish, kenapa pula aku terasa nak minta maaf dengan mamat tu pulak? Bukan salah aku. Aduhai, apakah perasaan ini? Bukan cinta kan kalau benda ni tak betul? Dia harap Ashraff bermuhasabah diri. Begitu juga dengan dirinya.

Ya Allah, ampunkan aku. Aku janji takkan terleka lagi. Aku mohon keampunan dariMu. Engkau lindungilah aku dari perasaan nafsu yang bermain di hati ini. Jauhi aku dari zina hati. Aku mohon keberkatan dariMu dalam hubungan aku dengan Ashraff. Semoga Engkau lindungilah kami berdua dari nafsu masing-masing. Amin Ya Rabbal Alamin.

Nampaknya, malam ni aku perlu meluangkan masa bersama Tuhanku. Tenangkanlah hatiku, lapangkan dadaku ini. Semakin dekat nak kahwin, semakin banyak dugaan. Alhamdulillah. Syukur masih ada sedikit kesedaran dalam diri aku.


<bersambung>

No comments:

Post a Comment