Jom lihat!

Thursday, May 19, 2011

Emas Pertama: Wanita yang Melawan Penindasan



Akhirnya, dapat juga aku menulis ulasan untuk Buku Jangan Bersedih, karya Dr. 'Aidh Bin' Abdullah Al-Qarni. Untuk lebih jelas dan menarik, boleh beli buku ni di kedai buku agama atau MPH mungkin ada. Dalam blog ni saya dah tukar cara penyampaian tetapi maksud masih sama. Hehe. Mana saya beli? Kawan saya present kan. Hehe.


Bab pertama dalam buku ini ialah Emas. Dalam bab ini, ada Sepuluh Emas yang berintikan maksud yang menarik dan sesuai dijadikan intipati kehidupan seharian serta motivasi dalam diri. =) 




Mari kita bermula dengan Emas Pertama: Wanita yang Melawan Penindasan.


Tiada Daya Untuk Menghindar Dari Kederhakaan 
Dan Tiada Kekuatan Untuk Melakukan Ketaatan,
Kecuali Dengan Pertolongan ALLAH.


Bab pertama ni menceritakan mengenai seorang muslimah sejati pada zaman kenabian suatu ketika dahulu. Bertuahnya muslimah ini apabila dirinya dipuji Allah kerana sifat solehah dan mukminahnya, dan disebut namanya dalam al-Quran.


Nak tahu siapa muslimah ini? Mari perhatikan sepotong ayat dari Surah Ath-Tahrim: Ayat 11 ini.




"Dan Allah membuat isteri Fir'aun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman, ketika ia berkata: 'Ya Tuhanku, bangunlah untukku sebuah rumah di sisiMu dalam syurga dan selamatkanlah aku dari Fir'aun dan perbuatannya dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim. ( Surah Ath-Tahrim: Ayat 11)




Dia adalah isteri Fir'aun iaitu Asiyah Radhiyallhu 'anha. Allah telah menyebut namanya dalam al-Quran,  untuk menjadikannya sebagai contoh atau ikutan bagi orang-orang mukmin dan mukminah. Renung-renungkanlah, kenapa Allah memilih muslimah sejati ini? Apakah yang telah dilakukan oleh Asiyah?


Mungkin kepada sesiapa yang berminat untuk mengenali siapa Asiyah ini, boleh la rujuk al-Quran , Surah Maryam kalau tak silap aku. Kisah Nabi Musa A.S dan Maryam. Pengasuh di istana Asiyah menemui Nabi Musa yang dialirkan oleh Maryam di Sungai Nil, perintah dari Allah S.W.T , sebab masa tu askar-askar Fir'aun tengah menjalankan operasi membunuh anak-anak lelaki. Nabi Musa A.S diselamatkan oleh Asiyah dan dijaga serta disayangi.


Pada ketika itu sebelum datangnya Islam (dibawa oleh Nabi Musa, jika salah betulkan aku), Asiyah yang penyayang sangat taat pada suaminya iaitu Fir'aun yang kejam. Selepas kedatangan Islam, Asiyah memeluk Islam secara senyap-senyap. Namun, diketahui oleh Fir'aun. Fir'aun memujuk Asiyah supaya meninggalkan Islam tetapi Asiyah tetap teguh pendirian serta imannya. 


Asiyah ternyata lebih mengutamakan Islam dan Tuhannya Allah Yang Maha Mulia dan Maha Agung. Dia rela membangkang terhadap ketaatan kepada suaminya, Fir'aun yang berdosa, melampaui batas, lagi kafir. Semua kekayaan, kesenangan hidup dan perhiasan duniawi ditolaknya begitu sahaja. Betapa cerdas dan pintarnya wanita ini apabila dia lebih memilih tempat tinggal yang kekal, lebih indah dan lebih cantik di sisi Allah S.W.T yang menguasai alam semesta, di dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya, di tempat yang telah dijanjikan di sisi Tuhan Yang Maha Kuasa.


Keteguhan dan kejujurannya telah mendorongnya untuk menyeru secara terang-terangan kepada suaminya, seorang raja yang zalim, dengan kalimah kebenaran dan keimanan. Akibatnya, dia diseksa kerana mempertahankan keimanannya itu. Kemudian, Allah menjadikannya sebagai wanita teladan bagi setiap mukminah sehingga hari kiamat.


Betapa gigih dan kuat iman Asiyah jika hendak dibandingkan dengan kita semua. Beranikah kita untuk mempertahankan keIslaman kita di mata pedang orang kafir pada zaman ini? Seandainya suatu masa nanti, kita disuruh memilih antara Islam yang mulia atau mengikut telunjuk kafir laknatullah. Usahkan kata mata pedang, sebenarnya kita sudah lama kecundang dengan dunia hedonisme penuh hiburan dan sekularisme yang   telah memisahkan duniawi dan keagamaan.


Rupanya Islam dalam diri kita sudah lama ditindas tanpa sedar. Tertindas, kini berapa ramai yang follow fesyen dan gaya hidup budaya bukan Islam, muzik-muzik yang memekakkan telinga dan melekakan, belum lagi tengok maksud lirik yang melalaikan. 


Bukalah mata dan jangan terlampau leka dengan keduniaan yang sememangnya menyeronokkan dan meralitkan. Seronok, tapi sekejap je. Balasan akhirat yang ditunggu-tunggu tu lebih lama sehingga ratusan ribu tahun. 


Sanggupkah kita gadaikan kebahagiaan syurga dan akhirat yang kekal semata-mata untuk menikmati kebahagiaan duniawi yang sementara ini? Well, marilah tengok cermin brand Ikea, dan tanya iman masing-masing. 






Apa yang berlalu biarlah berlalu,
cita-cita adalah harapan yang belum pasti,
dan bagimu hanyalah saat yang sedang dijalani.






~Bekalan~
Di Sana Ada Suatu Tempat Di Barisan Terdepan,
Tetapi Menuntut Anda Untuk Menambah Peningkatan dan Kesempurnaan
Dalam Setiap Hal yang Anda Amalkan




Sekadar Coretan,

Tuan Auz

2 comments:

  1. salam ,auz .bagus2 ,mg tulisan anda jd jalan buat menyemai pahala di ladang amal ~lehla visit kte nye blog ,

    ReplyDelete
  2. Thank cahaya kehidupan . hehe =p

    ReplyDelete