Jom lihat!

Tuesday, May 3, 2011

Ibu

Rumah yang dulu meriah dengan gelak tawa anak-anaknya, kini kian suram. Dia hanya mempunyai dua orang anak. Seorang lelaki dan seorang perempuan. Si abang sudah melanjutkan pelajaran ke universiti tempatan. Jarang balik walaupun dipinta. Si adik pula masih bersekolah di tingkatan lima, bakal menduduki SPM pada tahun ini. Yang perempuan ni sedikit degil. Nasihat tidak mahu dengar. Tegur sikit, merajuk. Sanggup tak makan dan tak bertegur sapa berhari-hari.

Kadang-kadang dia mengeluh sendiri. Entah di mana silapnya ketika dia mendidik anak-anaknya. Kedua-duanya tidak begitu rapatnya dengannya. Isterinya pula jatuh sakit dan terpaksa ditahan di wad. Kerap kali dia berulang-alik menjenguk isteri tersayang. Anak-anak usahlah dikata. Jenuh dia mengajak bebudak ni melawat mak mereka. Pelbagai alasan yang dicipta. Sesekali melawat, itu pun dah panas punggung nak balik.

Kedengaran pintu gril dibuka, dia segera turun dari tingkat atas. Sudah pasti anak perempuan kesayangannya pulang. Jam menunjukkan pukul 12.30 tengah malam. Dia mengeluh panjang.

“Dee, pergi mana lewat balik ni? Ayah risau tau tak.” Tegur Zarif sambil merenung tepat ke arah muka Dira. Dira sekadar menganggukkan kepalanya. Apa punya jawapan entah. “Dira, ayah tanya ni.”

“Macam biasalah ayah. Dira keluar dengan kawan-kawan. Dira jaga semayang walaupun balik lewat camni.” Anak gadisnya memang hebat beralasan, seperti dirinya juga. Genetik.

“Tapi tak elok perempuan balik lewat malam. Jadi apa-apa nanti kang susah?” Dia masih cuba bersabar. Ikutkan hati mahu diganyang budak ni cukup-cukup. Degil. Bukan tak pernah dibuat. Pernah. Akibatnya, Dira lari dari rumah. Tak mahu balik. Anak-anak zaman sekarang.

“Ayah ni irritating tau tak? Dira tahu la jaga diri sendiri. Dira bukan malas belajar. Semua Dira perform. Dira nak freedom sikit la ayah. Ayah janganlah bebel panjang. Dira penat ni…” balas Dira kurang ajar. Zarif tersentap. ‘Irritating’. Seperti pernah didengari suatu ketika dahulu. Dia terdiam.

“Suka hati Dira lah…” balas Zarif acuh tak acuh lalu terus melangkah mendaki anak tangga ke tingkat atas. Hatinya cukup terasa dengan perangai Dira yang langsung tidak hormat padanya. Dia pula seperti tidak mampu berbuat apa-apa.

‘Akan datang satu zaman di mana, ibu yang mengandung melahirkan tuannya.’

Terlintas ayat itu di hatinya. Arghhh. Apakah dia kini tidak berani untuk menegur anak sendiri? Takut kalau-kalau ditegur, si anak memberontak melarikan diri pula. Jika dibiarkan, semakin menjadi-jadi dan menyakitkan hati perangai mereka.

Irritating.

Perkataan itu sedikit sebanyak menyentapkan hatinya. Dia teringat kembali memori lama. Wajahnya diraup lama. Ah! Apakah inilah balasan dari-Nya untukku? Suatu ketika dulu aku juga pernah bersikap biadap terhadap ibu aku. Ibu ku yang satu. Ibu seorang yang menjaga kami dua beradik. Zarif mengeluh panjang. Dia tersedar akan dosa di masa silamnya.


…………….....

“Zarif, dah la tu main game. Dah pukul berapa ni? Gi tido. Esok nak balik kampus dah.” Tegur Ibu sambil merenung ke arah jam dinding.  Jam menunjukkan pukul 3.30 pagi. Anak bongsunya tidak berhenti main game sejak petang tadi lagi.

“Zarif!”

“Ye ye ye! Zarif tahulah ibu. Nanti Zarif tido laaa.” Balas Zarif acuh tak acuh. Teguran Ibunya dibuat endah tak endah. Dia meneruskan permainan Counter Strikenya yang sudah menjadi  satu ketagihan dalam dirinya.


Suatu hari, Ibunya berleter panjang kepada Zarif tentang sikapnya yang ketagih game di computer itu. Zarif panas hati mendengar bebelan Ibunya yang saban hari bercakap benda yang sama. Dia bosan! Dia dah dewasa. Baginya, hidupnya biarlah dia yang tentukan sendiri. Itulah yang dirasakan Zarif pada ketika itu. Angkuh sekali, walhal baru menjejak kaki pada semester pertama di sebuah universiti di Selangor.

“Ibu, Zarif bukan tak belajar. Ni impian Zarif nak main game sungguh-sungguh. Zarif nak capai sesuatu dalam dunia gaming ni. Esok competition. Zarif nak menang johan. Zarif nak rasa naik atas pentas tu. Ibu takkan faham perasaan Zarif ni. Apa Zarif ni pemalas sangat ke pada Ibu?” jawab Zarif lantang.

“Eh Zarif, cakap tu baik-baik sikit dengan Ibu. Jangan nak kurang ajar. Apa yang Ibu tegur untuk kebaikan Zarif. Memang betul pun apa yang Ibu cakap tu.” Sampuk Zasya, kakak sulungnya. Zarif diam. Dia agak hormat pada Zasya dan malas nak melawan kata-kata kakaknya yang sorang itu.

“Ibu tak benarkan Zarif main game esok. Game tu merosakkan hati dan pemikiran kita Zarif. Benda tu sume kita takkan perasan. Jangan addict sangat dengan game Zarif.” Tambah Ibu.

“Zarif semayang la Ibu. Bukan Zarif tinggal solat pun. Ibu ni irritating la. Ibu ingat dengan bagi Zarif makan, baju dan duit sume ni dah cukup ke buat Zarif? Ada ke Ibu datang borak dengan Zarif pasal apa-apa? Ibu tu sibuk je dengan kerja sekolah semua. Balik rumah petang-petang, then malam buat kerja sekolah pastu tido. Tak de masa nak cakap dengan Zarif.”

“Zarif!! Ko jangan kurang ajar. Ingat apa yang Zarif cakap ni, berdosa. Allah akan balas balik. Biar satu hari nanti Zarif rasa camne anak Zarif buat kat Zarif pulak.” Zasya sudah melenting. Dia pantang tengok adiknya bersikap ego dan kurang ajar terhadap Ibu. Baru setahun jagung. Angkuh! Tak sedar diuntung. “Baik Zarif minta maaf pada Ibu.”

“Zarif takkan minta maaf, kak. Zarif tak salah. Ibu yang kurang bagi kasih sayang pada Zarif.” Jawab Zarif, mempertahankan keegoan bangsatnya. Dia perasan Ibunya sudah mengalirkan air mata, namun hati batunya tidak tersentuh sedikit pun…..

………………………………

Air matanya mengalir laju membasahi pipinya. Kini, terbit kekesalan yang teramat sangat di lubuk hatinya. Ya Allah! Aku berdosa besar pada Ibu! Pada kakak aku. Inikah balasannya terhadap apa yang pernah aku lakukan pada Ibu dulu? Ya Allah ampunkan aku! Aku menyesal Ya Allah. Aku kesal!

Aku yang lupa! Berani aku pertikaikan kasih sayang Ibu. Walhal Ibu yang menjaga aku sejak kecil. Ibulah yang memberi aku ilmu dan hantar aku ke sekolah. Ibu yang belikan aku baju sekolah, permainan, menyuapkan aku dan menyediakan tempat berteduh. Ah! Aku tuduh Ibu macam tu. Jahatnya aku!

Zarif menangis teresak-esak. Satu persatu memori lama menerjah ke benaknya. Teringat betapa sombongnya dia apabila bercakap dengan kakaknya. Pernah dia mempertikaikan kasih sayang Zasya padanya. Apa hak Zasya untuk menegur dirinya? Kakaknya itu suka marah-marah dirinya, itu kasih sayang ke? Tapi, dia lupa…..Zasya pernah menderma separuh dari hatinya untuk dirinya yang pernah mengalami kerosakan hati suatu ketika dulu. Zasyalah orang pertama yang offer diri untuk menderma separuh dari hatinya. Dia lupa itu!

“Zasya….Zarif minta maaf…..Zarif sayang Kak Zasya…” Penyesalan yang membuak-buak menguasai dirinya. Dia sasau seketika. Apa yang perlu dia buat kini? Kepada siapa dia harus minta maaf?

Ibunya telah meninggal dunia dua tahun yang lepas. Sekejap saja dia balik kampung sekadar menunjuk muka. Sebaik sahaja Ibunya dikambus dalam kubur, dia sudah panas punggung nak balik ke Bandar. Kakaknya kelihatan sangat sedih. Zasya cuba menegah Zarif untuk pulang dan bersabar seketika, tetapi hati lelakinya penuh dengan keangkuhan. Kakaknya yang dulu pernah menjaga dirinya, kini dipandang enteng saja.

Aku derhaka pada kedua-duanya. Aku derhaka pada Ibu. Aku derhaka pada kakak. Manusia apakah aku ini! Bila terfikir kembali, Allah Yang Maha Adil. Memang aku merasai balasanNya yang amat dahsyat sekarang. Ya Allah, aku nak jumpa Zasya sekarang juga. Zasya. Air matanya tidak mahu berhenti mengalir. Dia mencapai telefon bimbitnya lalu mendial nombor kakaknya yang langsung tidak pernah dihubungi sejak kematian Ibunya.

Kerap kali Zasya menghubunginya, mengajak untuk makan sekali dan berjumpa. Namun, dia menolak. Sekali dua sahaja dia bertemu dengan kakaknya. Itu pun sekejap dan dia tidak selesa. Benci sungguh dia pada Zasya. Dia tahu, Zasya sungguh terkilan dengan sikapnya. Zasya kecewa dan sedih kerana dialah satu-satunya adik dan saudara Zasya.

“Assalamualaikum, Zarif.” Lembut sahaja kedengaran suara Zasya. Kakaknya memang kadang-kadang tidur lewat. Ada je benda dia nak buat. 

“Waalaikummussalam Zasya….” Terasa suaranya bagai tersekat di kerongkong. Dia dapat melihat senyuman kakaknya melalui suara Zasya itu. “Ah, Zasya. Sorry call tengah malam. Harap Abang Aiman tak marah.”

“Zasya tak tido pun lagi. Tengah sibuk buat kerja. Abang Aiman pun ada kat sebelah tengah ngadap laptop dia. Minggu ni kitorang sibuk sikit. Zarif apa khabar? Camne dengan Mila? Jarang-jarang je Zasya lawat Mila sebab Zasya pun agak busy sikit.”

“Zasya.”

“Em?” Zasya terasa keanehan pada sikap Zarif. Dah lama adiknya tidak menghubunginya. Ada apa-apakah?

“Zarif minta ampun pada Zasya. Zarif….Zarif menyesal sungguh-sungguh sekarang. Betul kata Zasya, Zarif akan terima balasan Allah. Zarif sedih kak! Anak-anak Zarif semua degil. Ni la balasan Zarif sebab derhaka pada Ibu dan Zasya dulu.” Serentak dengan itu air mata merembes keluar dengan laju. Tembok keegoannya runtuh serta-merta. Apa gunanya keegoan seandainya hidup tidak bahagia? “Zarif tak tahu nak buat apa. Mila pula sakit dan terpaksa tahan di wad. Kalau balik pun, tak tahu sapa nak tengokkan dia. Zasya, ampunkan Zarif kak…”

Zasya tergamam. Terasa air matanya mula bergenang. Hatinya yang lembut itu mudah tersentuh. Lebih-lebih lagi yang berkata-kata itu adiknya. Dia mengerling ke arah suaminya sekilas. Aiman tersedar dirinya direnung, mengangkat kepala dan sekadar tersenyum.

“Zarif. Zarif kena bersabar….”

“Tak….Zarif dah banyak berdosa. Macam mana Zarif nak minta ampun pada Ibu kak? Ibu dah tak de. Zarif banyak dosa dengan Ibu.” Teresak-esak dia menangis. Dia tak tahu apa yang perlu dilakukan. Banyaknya dosa. Dia menyesal sungguh.

“Zarif, dengar cakap Zasya ni. Allah itu Maha Pengampun Zarif. Zasya maafkan adik akak ni. Paling penting, Zarif kena betulkan balik anak-anak Zarif, jaga Mila baik-baik dan bertaubat. Allah itu Maha Penyayang. Allah Maha Mengetahui Zarif. Jangan putus asa berdoa dan meminta ampun pada Allah. Insya Allah, berkat ketekunan Zarif untuk berubah ke arah kebaikan, Allah akan ampunkan Zarif.” Pujuk Zasya. Walaupun sudah lama mereka tidak berhubung dek kesibukan dan kesombongan Zarif terhadapnya, namun Zarif satu-satunya adik kandung. Dia tetap menyayangi Zarif sehingga akhir hayat. “Okay Zarif? Zasya nak Zarif mula malam ni. Kalau belum Isyak lagi, solat dulu. Lepas tu doa pada Allah. Minta ampun. Pasal Nadira dan Danial tu, slow talk lah. Nanti Zasya akan tolong cakap dengan dorang juga.

“Zasya, Zarif minta ampun….” Betapa mudahnya kakaknya memaafkan dirinya setelah sekian lama?? Terasa malu diri ini. Macam-macam dia buat pada Zasya. Melawan kata dan degil, diherdiknya saudaranya yang satu itu tanpa rasa hormat.

“Zarif dah okay?”

“Em, Zarif lega sikit dapat minta maaf dengan Zasya. Banyak dosa Zarif pada Zasya. Zarif menyesal sekarang.” Zarif terdiam seketika. “Beruntung Zasya dapat Abang Aiman. Zarif dapat tengok yang Zasya banyak berubah sekarang sejak berkahwin dengan Abang Aiman dulu.”

“Alhamdulillah Zarif. Zasya pun tak sangka jodoh Zasya dengan Abang Aiman. Yelah, ketentuan Allah kan. Dulu Zasya dah berserah dah kalau tak kahwin pun tak pe, dari  jumpa lelaki yang tak baik Zasya lagi tak sanggup. Syukur Allah bagi Zasya hadiah tak ternilai ni.” Zasya ketawa kecil sambil memandang ke arah Aiman yang sedang merenungnya sambil tersenyum. “Zarif pun kena hargai Mila. Mila tu baik sangat. Cuma Zarif je tak perasan sebab sibuk.”

“Ye Zasya. Zarif akan ingat tu.” Zarif tersenyum. Bahunya terasa ringan sekali. Terlepas segala beban dan tekanan hitam pada dirinya. Insya Allah. Dia mahu berubah, nekad Zarif. “Zasya, Zarif nak pergi Isyak dulu. Zarif akan tegas kali ni pada anak-anak Zarif. Em, kalau Zasya free minggu ni datanglah melawat Mila ye.”

“Insya Allah Zarif. Alhamdulillah. Zarif lelaki. Zarif kuat! Ingat, Allah tu sentiasa bersama orang-orang yang beriman dan orang yang bertaubat. Minta petunjuk dari Allah ye. Zasya ada kat sini kalau Zarif perlukan Zasya. Zasya sayangkan Zarif.” Ujar Zasya. Ah, air mata ni sedang je nak mengalir!

“Zarif sayangkan kakak juga. Terima kasih Zasya. Kirim salam pada Abang Aiman. Assalamualaikum.” Ucap Zarif sambil tersenyum lebar.

“Waalaikummussalam Zarif.” Balas Zasya.

“Awatif…”

“Em?” Zasya berpaling ke arah suaminya.

“Panjang borak dengan Zarif. Dia dah okay?”

“Alhamdulillah. Syukur doa Zasya dimakbulkan. Zasya doakan Zarif tabah dan istiqamah dalam berubah ke arah kebaikan.” Ujar Zasya.

“Insya Allah. Allah akan permudahkan urusan dia.” Tambah Aiman sambil mengangguk. Leganya dia melihat isteri tersayang gembira. Alhamdulillah, Segala Puji Bagi Allah.

Selepas bercakap dengan Zasya, Zarif terasa ada satu perasaan dan semangat menular ke dalam dirinya. Dia perlu bertekad dalam perubahan ini. Aku kena berubah. Aku wajib bertaubat. Dah banyak dosa yang aku buat. Aku kena ubah keluarga aku. Aku kena betulkan balik anak-anak aku. Aku tak nak generasi aku terus-menerus macam ni.

Dia bergegas ke bilik air, dibuka paip lalu berwuduk. Air sejuk yang mengalir membasahi wajahnya terasa sangat menyegarkan. Dadanya membuak-buak rasa semangat. Kini, dia nekad. Demi merebut keampunan daripada yang Maha Esa, dia yang perlu berubah dahulu.

Insya Allah.

.
..
...
....
.....


Abu Hurairah radhiallahu 'anh berkata:

Seorang lelaki datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan bertanya:

“Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layan dengan sebaik-baiknya?”

Baginda menjawab: “Ibu kamu.”

Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”

Baginda menjawab: “Ibu kamu.”

Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”

Baginda menjawab: “Ibu kamu.”

Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”

Baginda menjawab: “Ayah kamu.


Seorang sahabat bernama Jahimah radhiallahu 'anh datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam meminta pandangan baginda untuk dia ikut serta dalam ekspedisi Jihad.

Rasulullah bertanya: “Adakah kamu masih mempunyai ibu?”

Jahimah menjawab: “Ya.”

Lalu Rasulullah bersabda:
“Tinggallah bersamanya kerana sesungguhnya syurga terletak di bawah tapak kakinya.

 Source of Hadith


THE END




Sekadar Coretan,











          TUAN AUZ

No comments:

Post a Comment