Jom lihat!

Friday, May 20, 2011

Emas Kedua: Anda Mempunyai Segudang Nikmat


Sesungguhnya Bersama Kesulitan Ada Kemudahan.


Demikianlah ringkasnya SMS yang diterima oleh Awatif dari seorang kawan. Ringkas, tetapi bermakna. Air matanya bergenang dan serta-merta laju mengalir membasahi pipinya. Terasa perit dan hiba apabila terkenangkan hidupnya sekarang. Dia bagaikan terumbang-ambing dan hilang arah tuju. Sejak kematian suaminya tiga minggu lepas, setiap hari dirinya ditemani air mata dan kekecewaan. Dia rindukan lelaki itu.

"Mama...."

Anak kembar lelakinya memanggil di luar pintu. Awatif segera mengelap air matanya dengan hujung kain bajunya. Dia tidak mahu anak-anak runsingkan dirinya. Mereka masih belajar. Mereka juga kesedihan kerana kehilangan ayah tersayang.

"Mama, Mama okay ke?" tanya anak lelakinya itu lagi.

Awatif membuka pintu biliknya yang terkunci sejak tadi lagi. Mungkin dia terlalu lama di dalam menyebabkan anaknya datang mengetuk pintunya.

"Ye, Muaz?" Awatif tersenyum sambil mengusap kepala Muaz.

"Mama, Mama nangis lagi?" Muaz mengerutkan dahinya, risau sungguh dia melihat mamanya bersedih. Walaupun belum sampai sebulan ayahnya kembali ke Rahmatullah, kesedihan masih terasa, tetapi Muaz perlu kuatkan diri. Dia tak boleh hanyut dengan kesedihan, getus hatinya.

"Mama rindukan Papa...." balas Awatif, antara dengar tak dengar suaranya. Air matanya bergenang lagi. "Maafkan Mama. Mama dah buat Muaz dan Muazzam risau. Mana Muazzam?"

"Muazzam keluar kejap pagi tadi. Dia dah on the way balik." jawab Muaz sambil merenung wajah mamanya. 

"Jom makan. Muaz nak makan apa, biar mama masak." ujar Awatif sambil tersenyum lemah memandang anak terunanya yang kini berada di Tingkatan Lima. Dia memiliki sepasang kembar lelaki dan seorang anak perempuan tunggal yang kini belajar di Tingkatan Tiga.

"Muaz dah masak lunch. Ni nak ajak Mama makan sekalilah. Mariah dah ready meja tu." ucap Muaz sambil tersenyum. Mereka bertiga memang sudah diajar berdikari sejak kecil oleh papa dan mama mereka. Semua pandai memasak dan menjahit, mengemas rumah, cuma siapa lebih rajin dan malas saja.

Awatif terdiam mendengar kata-kata Muaz. Anak kembarnya yang sorang itu memang lebih bertanggungjawab berbanding dengan abang kembarnya yang agak nakal. Biasanya, Muaz lah yang memasak dan mengemas rumah. Selalunya, dia akan ajak Mariah sekali. Muazzam jarang-jarang membantu tapi anaknya yang sorang itu baik budaknya walaupun nakal. Gila-gila remaja.

"Mama minta maaf sebab Mama tak dapat jadi ibu yang baik....." Terpacul kata-kata itu dari bibir mungil Awatif. Sejak hari pertama pemergian suaminya, dia sangat tertekan. Tambahan pula, dia dan suaminya memang sangat rapat. Apa-apa yang mereka buat, mesti berdua. Teman bicara yang setia siang dan malam.

"Ma, Muaz kan ada? Muaz harap Mama kuat semangat. Papa mesti nak Mama gembirakan? Jangan sedih sangat, nanti sakit. Kesian Mariah tu risau dia tengok Mama." Muaz memeluk bahu Mamanya. "Jom makan."

Muazzam pulang sambil membawa tiga kotak kecil buah strawberi yang dibelinya di pasaraya tadi. Dia tersenyum sambil menuju ke meja makan. Memang on time timing dia! Dia tahu adiknya Muaz tu memang tere masak. Dia mengerling ke arah Mamanya yang kelihatan lesu itu. Hatinya dirundung pilu. Dia tak sanggup untuk melihat Mamanya bersedih hati setiap hari.

"Mama, Muazzam belikan hadiah untuk Mama. Favourite Mama kan?" Ujarnya sambil menghulurkan tiga kotak strawberi yang dibelinya tadi. Dia bukanlah seorang yang pandai mengambil hati, tetapi dia berharap mamanya senang hati mempunyai anak seperti dirinya. Dia mahu Mamanya gembira. Siapa tak sedih kehilangan ayah tersayang, tapi dia mesti kuat. Dia kena jaga Mama, Muaz dan Mariah. 

Awatif tersenyum senang hati. Dia mengusap kepala Muazzam beberapa kali. Hatinya tersentuh dengan anak-anaknya yang tabah dan sabar menghadapi dugaan ini. Namun, dirinya? Dia pula yang terumbang ambing. Sepatutnya dia bersama anak-anaknya menghadapi ujian daripada Allah. Saling memberi kata-kata semangat. Walaupun dia tak lalu nak makan, tapi dia paksa diri juga agar anak-anaknya tidak risau. Dia kena kuatkan semangat!

Selesai makan, Awatif masuk ke dalam biliknya untuk membersihkan diri. Tidak semena-mena, dia teringatkan kata-kata kawan baiknya ketika memujuk dirinya yang kesedihan.



"Awatif, bukan tak boleh ko nak menangis. Tapi, aku tengok ko dah teruk sangat. Memang belum pun sebulan tapi fikirkanlah anak-anak ko. Sorang nak PMR, si kembar pulak nak SPM. Ko kena tabahkan hati ko." pujuk Safwah.

"Aku rindukan Arif. Rasa cam patah kaki bila dia tak de. Selama ni apa-apa selalu berdua dengan dia. Entahlah Saf. Aku teringat betul dia. Aku rasa cam tak de apa kat dunia ni. Aku sedih...." Berjuraian air mata membasahi pipi Awatif. Tersedu-sedan dia menahan sebak.

"Awatif. Banyakkan bersabar. Ingatlah, setiap benda yang jadi tu, ada hikmahnya. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk ko. Jangan cakap macam tu. Ko ada anak-anak ko lagi. Dorang masih bersama ko. Ko sedar tak, betapa banyaknya nikmat Allah beri kat ko dan keluarga ko? Cuba renungkan balik. Ko dapat Arif, suami yang penyayang, bertanggungjawab, kacak dan baik. Anak-anak ko semua Alhamdulillah baik-baik budaknya. Jenis hormat orang tua dan rajin, jaga sembahyang lagi. Tolong bangun balik. Allah ada. Sedih sedih, banyakkan berdoa dan berzikir, baca al-Quran. Hidupkan balik rutin berjemaah masa arwah Arif ada dulu. Ni Muaz cakap, ko dah tak join dorang jemaah. Ko bertuah mempunyai anak-anak cam Muaz, Muazzam dan Mariah. Ingat tu....jangan terlupa rahmat dan nikmat Allah Taala. Ini sekadar ujian untuk ko kat dunia, Awatif...."


Awatif tersenyum mengenangkan kembali kata-kata Safwah. Panjang lebar gak dia kena. Setiap hari Safwah akan rajin menghantar SMS motivasi kepadanya. Kadang-kadang, dia akan telefon Awatif bertanya khabar. Dia beruntung mempunyai sahabat yang sabar seperti Safwah. 

Ya Allah. Betapa aku terlupa nikmat dan rahmat dari Allah. Aku dah lalai dan tenggelam dengan kesedihan diri aku. Aku terlupa bahawa Arif yang ku sayangi hanyalah pinjaman sementara daripada Allah untuk aku. Arif yang mengajar aku erti kebaikan dan keindahan Islam. Arif yang mendorong aku untuk lebih mendekati Allah. Tapi, bila dia diambil balik, apa dah jadi? Cepatnya aku terlupa. Mujur ada Safwah dan anak-anak yang memahami.

Awatif meraut wajahnya. Dia terasa malu pada dirinya sendiri. Dia kena kuat. Anak-anaknya kuat semangat, kenapa tidak dia? Emmm.

"Mama..."

Awatif berpaling. Mariah...

"Emm, Mama okay?" tanya Mariah teragak-agak. Si gadis itu merindui suasana keluarga seperti dahulu. Walaupun kini ayahnya sudah meninggal dunia, namun dia masih mengharapkan kasih sayang mamanya tetap seperti dulu. Mamanya yang penyayang dan ceria. Dia rindukan belaian mamanya.

"Come..." Awatif mendepakan tangannya sambil tersenyum memandang anak bongsunya itu. Mariah bagaikan terkejut. Lantas, dia berlari mendakap mamanya. Sudah lama dia tidak merasai pelukan mamanya. Mariah menangis teresak-esak. "Mama minta maaf, Mariah. Mama abaikan anak-anak mama. Insya Allah, mulai hari ini kita sama-sama kembali ke suasana seperti dulu walaupun papa dah takde. Setiap hari, kita jemaah macam dulu, tapi kali ni kita doa lebih sikit untuk papa. Mama sayang Mariah."

"Mariah rindukan Mama cam dulu. Mariah pun sedih papa dah tak de. Tapi, Mariah lega sebab Mama masih ada. Mama kuatkan semangat ye. Jangan sedih-sedih lagi. Mariah risau tengok Mama sedih." tambah Mariah.

"Insya Allah. Mama akan jaga Mariah, Muazzam dan Muaz." Awatif mencium pipi dan dahi anak gadisnya itu. Terima kasih Ya Allah kerana memberi secebis kesedaran buatku. Hanya padaMu aku berserah, hanya padaMu aku meminta. Berilah kepada aku dan anak-anakku kebahagiaan dan kebaikan di dunia dan di akhirat, dan lindungilah kami dari azab nerakaMu.....

"Mama, malam ni jemaah sama ek?" Mariah tersengih sambil mengesat air matanya. Manis sungguh anak gadis ini, ditambah pula dengan senyuman ikhlas terukir di wajah chubbynya.

"Mestilah, Muazzam imam muda kita malam ni ye?" 





Kalau nak difikirkan, terasa macam nak meraung dan hentak kepala kat lantaikan apabila kita kehilangan orang yang tersayang? Tapi, sedarkah kita, ianya adalah salah satu dugaan daripada Allah untuk menguji keimanan kita, tandanya Allah sayangkan kita, Allah nak kita ingati Dia selalu.

Sesungguhnya setiap musibah yang dihadapi oleh setiap manusia, akan datang kemanisannya di kemudian hari apabila kita menghadapinya dengan sabar dan redha. Sesudahnya kesulitan akan datang kemudahan. Setelah titisan air mata pasti ada senyuman, dan setelah malam pasti akan datang siang. Jadi, jangan bersedih terhadap dunia yang sementara ini. 

Hilang cinta, hilang keluarga, hilang harta, hilang kerja....mujur tidak hilang kewarasan akal dan iman.

Senang aku bercakapkan? Tapi, inilah kebenarannya. Suatu hari nanti semua ni akan hilang. Persiapkan diri kita untuk menghadapi keadaan di luar jangkaan. Dalam melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu dan kebaikan, sentiasalah juga menyeru keluarga dan kawan-kawan kita untuk berubah dan follow jalan Allah. Ajaklah dengan berhemah dan kata-kata kebaikan, bukan dengan cara berkasar dan mengherdik. 

Hehe, ni special untuk kaum wanita, especially kepada yang sudah bergelar IBU. Ketahuilah bahawa setiap kita ini diganjari pahala atas setiap kebaikan yang kita buat. Jika engkau seorang ibu, anak-anakmu akan menjadi penyokong Islam, pelayan dan penolong agama, jika engkau mampu mendidik mereka dengan pendidikan yang benar. Anak-anak ini akan berdoa untukmu dalam sujud-sujud dan dalam malam-malam ibadah mereka. 

Sungguh suatu nikmat luar biasa menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang dan kelembutan. Dan cukuplah bagimu untuk merasa mulia dan bahagia bahawa ibu Nabi Muhammad S.A.W adalah seorang ibu yang menghadiahkan bagi seluruh manusia seorang pemimpin agung dan Rasul yang mulia.

Marilah kita merenung kembali rezeki dan nikmat serta rahmat yang dikurniakan Allah kepada kita. Tidak bersyukur lagikah kita?  =) 


Kelembutan Allah betapapun lama masanya
terasa bagaikan kerdipan mata bila mata memejam.  




~Bekalan~
Esok Akan Merekah Bunga Yang Harum Baunya
Mengusir Segala Kesedihan dan Menjadi Penghibur Hati



Sekadar Coretan,

Tuan Auz

2 comments: