Jom lihat!

Tuesday, January 4, 2011

"Tahun Baru 2011"


Tea lady yang ditunggu-tunggu tiba. Mak Peah menyorong troli berisi cawan-cawan, thermos air panas dan segala perkakas untuk membuat air. Tanpa berlengah lagi, Awien segera bangun dari tempat duduknya. Pelupuk matanya terasa berat sekali. Dia meminta Mak Peah membuatkan kopi untuknya. Wajib santap kafein dulu!
"Happy New Year everyone!"

Masing-masing berpaling ke arah pintu masuk ofis. Hmm, minah ni as usual memang selalu datang kerja lambat. Kelihatan Zaza tersengih-sengih memandang rakan-rakannya. Dia tampak ceria dan bersemangat.

"Awien! Kopi lagi? Ko ni dah macam mak cik dah minum kopi." tegur Zaza sambil meletakkan handbag merahnya di atas meja.

"Jealous ke ko tak leh minum kopi. Asal minum je, pening kan?"Awien menjuihkan bibirnya. 

"Haha. Eh releklah sister! Jangan marah. Ko tak celebrate mana-mana ke new year hari tu?" Zaza tersenyum memandang Awien. Tidak berapa lama kemudian, Johanna datang melepek tepi meja Zaza.

"Aku lepak rumah je. Malaslah nak keluar." jawab Awien sambil menghirup kopi panas perlahan-lahan. Puh! Pleaselah bukak mata. Baru 9.30 pagi ni. 

"Ishh, ko ni. Tak semangat betul. Aku keluar gi One Utama dengan kawan lama aku . Not bad. Best fireworks dorang! Cantek okay. Happening dengan orang ramai kat sana. Terasalah kedatangan tahun baru ni kan." jelas Zaza tanpa dipinta. 

"Wah, keluar dengan pakwe baru ke Zaza?" sampuk Johanna.

"Keluar ramai-ramailah. Baru happening!" Berseri-seri wajah Zaza. Entah apa yang gembira sangat dia ni entah.

"Gembira betul ko ni. Pada aku, 2011 biasa je la. Tahun baru....bertambah tahun dalam umur aku yelah. Kalo kite masih di takuk lama, perangai tak berubah. Tak ke mananya tahun baru ni. Still sama cam tahun-tahun lepas." ujar Awien lalu mengadap skrin komputer. Jari jemarinya pantas menaip analysis report yang wajib disiapkan pada hari ni juga.

"Uish, semacam je ayat ko. Sentap tu." Suara Zaza mula mengendur. Awien mengerling ke arahnya. Dia terasakah? Aku cakap general je.

"Hmm, tapi memang ada betul juga kata ko tu Awien. Tiap tahun, macam-macam azam baru aku list kan. Tapi, belum pon bulan dua, azam entah ke mana, sendiri entah ke mana. Dok bring forward yang tahun lepas je la." Johanna mengiyakan pendapat Awien. 

"Ala aku pun ada azam baru juga. Memang tahun ni aku betul-betul nak buat." kata Zaza sambil mencebik. 

"Baguslah ko ada azam, tapi hari ni ko datang pukul berapa kerja? Baru hari keempat bulan Januari okay? Semalam ko la yang pertama MC pada tahun baru." ujar Awien sambil tersenyum simpul. Zaza mula tersengih-sengih, seakan baru menyedari kesilapannya.

"Ish, tu payah sikitlah. Nak datang awal, jadi lambat juga. Heeee." Zaza ketawa kecil. Johanna sekadar tersenyum, memahami gelagat rakannya yang sorang itu.

"Haa, nak berazam pun, ko azam dulu datang kerja on time okeh!" tambah Awien, bagi sikit sedas dua.

Zaza menjelirkan lidahnya. Dia kemudian ketawa sendiri. Aha, tabiat aku datang kerja lambat ni memang sukar nak diubah! Memang wajiblah terlambat walopon dah bangun dan ready awal. Err...baiklah! Aku akan berazam dan istiqomah, datang kerja on time! Hehe.

Semoga hari ini dan hari-hari yang mendatang lebih  baik dari yang semalam. Yoshh!!

Anda pula, apakah azam pada tahun ini? 



Hak milik,


No comments:

Post a Comment