Jom lihat!

Saturday, January 22, 2011

Terima kasih Cinta




Dia tersenyum melihat gelagat gadis pujaan hatinya. Agaknya kalo nak ikutkan hati gadis itu, sejam dua jam pun dia boleh berborak dengan kawan dia on phone tu. Ni pun kira baiklah 10 minit je dia bergayut. Bergayut ketika dating dengan dia? Haha. Dating berdua-duaan? Eh mana boleh. Islam tak bagi. Ini pun keluar sebab ada urusan.

“Riz, heee sorrylah kawan Ayu ni banyak cite la pulak. Dia ada problem dengan pakwe dia tu.” Jelas Ayuni sambil tersengih. Kerusi di sebelah lelaki itu ditariknya.

“Kawan Ayu yang mana ye?”

“Riz pernah jumpa sekali. Masa tu kita keluar ramai-ramai kat Mid Valley tu.”

“Kenapa dengan dia?” Tanya Hariz lagi.

“Dia cite la, mamat tu sibuk nak suruh dia pandai masak dulu sebelum kahwin. Paham je la kawan Ayu tu pulak jenis yang tak berapa minat masak. Dia boleh je kalo nak masak, cuma dia tak minat. Tapi Ayu rasa, kalau dia dah kahwin secara automatic dia akan masak untuk suami dia kan.”

“Jadi, sekarang ni dorang nak tangguh kahwin?” teka Hariz.

“Lebih kuranglah. Parents kawan Ayu tu pulak dah suruh kahwin. Lama tu dorang bercinta. Risau juga kan. Alasan je mamat tu nak tangguh kahwin. Geram lak Ayu.” Ayuni mencebik. “Em, sibuk je laki ni nak suruh pompuan pandai masak. Tapi, dia tu boleh ke jadi Imam untuk kita?”

Hariz tersenyum lebar mendengar omelan panjang dari Ayuni. Kekasih hatinya yang sorang tu memang begini. Bercakap apa yang terlintas di hati dan fikiran.

“Ayuni, itulah yang kebanyakan lelaki zaman sekarang ni tak ambik berat. Semuanya nampak yang si perempuan kena perfect dan tahu macam-macam. Bab memasak tu memanglah satu benda yang perempuan kena tahu, tapi lelaki pun kena juga tolong memasak ni. Lagi-lagi zaman sekarang, orang perempuan pun ramai yang bekerja. Mana nak kejar masa masak untuk suami, nak jaga anak lagi, masa untuk diri sendiri dan kerja.” Hariz diam seketika sambil merenung wajah Ayuni. Gadis itu memandang mukanya dengan penuh minat, menunggu kata-kata seterusnya.

“Memang. Kalau perasan,  mak mentua sure tanya si gadis tu boleh ke masak. If tak masak, anak laki dia nak makan apa. Bukan semua. Ada yang boleh terima pompuan tak tahu masak. Lepas kahwin, dia akan pandai sendirilah.Tapi, rata-rata camtulah. Dan, jarang ada yang tanya boleh ke lelaki tu jadi imam kepada anak gadisnya? Boleh ke lelaki itu memimpin anaknya ke arah jalan yang benar. Mampu ke lelaki itu mendidik isterinya seperti yang dituntut oleh Islam? Tak ramai yang mampu sebenarnya.”

“Riz…” panggil Ayuni.

“Hmm?”

“Ayu yakin Riz boleh jadi Imam pada Ayu,” ucap Ayuni sambil tersengih nakal. Gadis yang sorang ni unpredictable. Kekadang, apa yang dia nak cakap tu tak terlintas di fikiran kita. Itu yang membuatkan Hariz sentiasa terhibur dan tersenyum.

“Insya Allah. Kita sama-sama berusaha. Apa-apa yang kita buat pun, biarlah Allah redha dan berlandaskan syariat.” Jawab Hariz. Kemudian, dia mengerling ke arah jam di tangan. “Em, mana wedding planner ni? Lama gak kita tunggu dia.”

“Eh kan kita yang datang setengah jam awal? Takut orang tu tertunggu-tunggu kita pulak. Em, ni dia SMS Ayu cakap dah nak sampai dah.” Sampuk Ayuni sambil melihat handphonenya.

“Kita nak buat tema color apa Ayu?”

“Ayu suka betul tengok warna silver. Sekarang silver tengah in. Nampak sophisticated betul. Lawa pun lawa. Tapi, pink pun Ayu suka. Sweet je.”

“Kan tunang hari tu dah warna pink?”

“Emm, kejap sangatlah pakai masa tunang tu. Hehe. Ish, payah gak nak pilih warna ni.” Berkerut dahi Ayuni. Serius sungguh dia memikirkan warna apa yang hendak dipakai di hari pernikahan mereka.  

“Bagi Riz, asalkan pengantin tu bernama Ayuni binti Zulfadli, dah cukup syarat untuk sah nikah. Warna baju apa pun, Riz terima je.” Hariz ketawa kecil. “Belum sebut nombor IC Ayu lagi ni. Hehe.”

Ayuni mencebik. Tapi, dalam hati berbunga riang tatkala mendengar kata-kata jejaka di sisinya. Dia menjeling manja ke arah Hariz sambil tersenyum panjang.

“Terima kasih Ayuni. Terima kasih kerana sudi menerima Riz dalam hidup Ayu.”

“Riz ni…apsal bunyi sebak je ayat tu. Ayu pun nak ucap terima kasih sebab sudi ambik Ayu jadi isteri Riz. Ayu sayang Riz okeh. Hehe tulus ikhlas dari tangkai jantung ni.” Ayuni tergelak kecil. Hariz menggelengkan kepalanya. Nak feeling sikit pun tak leh. Nak jugak buat loyar buruk dia kat situ.

“Assalamualaikum, maaf saya terlambat sikit.”

“Waalaikummussalam.” Serentak Ayuni dan Hariz menjawab salam itu. Oh, mungkinkah dia wedding planner?

“Saya Zaza dari Bunga Green Resources. Er, ni Ayuni dan Hariz kan? Dah lama ke sampai? Haa, saya ada bawa beberapa sample untuk pilihan wedding you all.” Ucap Zaza laju seraya mengeluarkan dua buah album dan beberapa pamphlet untuk tatapan pasangan itu.

Tangan Ayuni laju menggapai album berwarna pink. Hariz sekadar merenung Ayuni sambil tersenyum. Sah! Petanda nak color pink jugak dia ni. Ayuni mengerling ke arah Hariz, terasa seperti dirinya diketawakan oleh mamat tu.

“What?” cebik Ayuni.

“Nothing, Ayu nampak cantik dengan warna pink.” Puji Hariz ikhlas. Ayuni sekadar menjeling. Macam biasa, bunga-bunga cinta di hati semakin berkembang. Gembira bukan main!

Zaza sekadar memandang pasangan di hadapannya. Dia turut tersenyum melihat Ayuni dan Hariz. Seperti memahami apa yang berlaku di hadapannya.

“Okay okay. Jom kita discuss. Ye Zaza, boleh tengok pakej yang paling cantik tapi affordable price?” ujar Hariz sambil tersengih memandang Ayuni di sebelah. Well, Sayang…I don’t mind wearing pink on our wedding day, just for you.





Ps: Tahniah kepada anda dan pasangan yang sudah dan bakal melangkah ke alam perkahwinan tidak lama lagi. Semoga anda semua sentiasa menjaga keharmonian dan kebahagiaan rumah tangga masing-masing. Kepada si isteri, jadilah isteri solehah dan bidadari kepada si suami. Tak dilupakan juga, si suami jadilah pemimpin dan pelindung kepada si isteri. Hargai pasangan anda ye. Bukan senang nak jumpa yang sehati dan sejiwa . Hehe.  =)




Sekadar coretan,



No comments:

Post a Comment