Jom lihat!

Thursday, June 9, 2011

Emas Kelima: Malas Adalah Teman Kegagalan


Allah...Allah Tuhanku,
Aku tidak mempersekutukan Dia dengan sesuatu pun


Tempat yang paling dibanggakan di dunia 
adalah yang mempunyai penerangan
dan sebaik-baik teman duduk sepanjang masa
adalah buku.





Di suatu tempat di bandar Shah Alam......


"Beb, boleh tak ko ambik baju-baju busuk ko ni, masuk dalam washing machine? Aku tengok dah seminggu dok berterabur bawah katil ni ha. Bakul ada, ko letak benda lain." Bebel Syahirah sambil bercekak pinggang. Arghhh, dah tambah sorang lagi 'ADIK' kat sini. Sudahhhh!

"Kejaplah. Dina tengah guna washing machine tu ha. Lepas dia siap, aku basuh baju-baju aku ni." balas Rose yang sedang kusyuk membelek magazine Intrend yang baru dibelinya kelmarin. Hari ni baru sempat baca. Sibuk study untuk first test semester ini. Tak sempat nak luangkan masa.

"Pelik aku tengok ko ni. Padahal ko tu dah kahwin. Cubalah kemas sikit. Aduiiii. Aku malas nak membebel. Ko pun pompuan gak beb. Tolonglah jangan bersepah sangat." tambah Syahirah. Hatinya geram dengan teman sebiliknya itu. Parahhh. Dia pulak seorang yang teliti dan cermat. Pantang tengok bersepah, hati cam berkecai-kecai gitu. Tengok ajelah tempat tidurnya, cadar sentiasa berkemas, mantap tanpa kedutan. Dapat pulak Rose yang ala-ala gitu, relek sampai ke tahap bersepah-sepah.

"Laki aku tu yang ringan tulang. Aku tolong mana-mana patut." Mata Rose masih menatap helaian magazine di tangannya. Nasihat member didengar acuh tak acuh. Penat selalu kena tegur. Tapi, tak jugak dia nak ubah.

"Aku nak gi masak. Bila aku masuk, aku nak siap semua baju bersepah ni masuk dalam bakul. Mug ko yang semalam ni please gi basuh!" Syahirah mengeluarkan arahan mandatorinya lalu beredar dari situ. Tak kuasa dia! Tak paham camne pompuan pemalas camni boleh laku?? Ha kau! Ya Allah, kurang ajar pulak mulut. Argh, panas panassss. Kena ke tempat lebih 'sejuk'.

Rose mencebik. Ish. Geram betul. Macam aku ni adik dia pulak. Terus dia bergerak mengutip baju-baju busuknya. Segera dia mengemaskan katilnya yang dah macam tongkang pecah tu. Walaupun kerap dimarahi Syahirah, tapi Rose relek je. Dia akan menurut arahan member sorang itu. Mungkin Syahirah memang memahami dirinya, Rose juga faham perangai Syahirah, so kena marah pun dia wat dek je, tapi nasihat tu sebenarnya terkesan di hati.

"Em, tak mandi lagi aku ni. Argh! Tak ready lagi barang untuk exam Isnin ni." getus hati kecil Rose. Tuala merah jambu yang disangkutnya pada almari dicapai. Kebetulan, dia bertembung dengan Rose ketika hendak keluar dari bilik.

"Amboi, madam datang spot check?" Usik Rose sambil tersengih busuk.

"Ha! Boleh pun kau kemas. Sakit mata aku tengok barang-barang terperonyok bawah katil tu. Please rajin sikit. Silap silap aku report kat laki kau. Soh dia bawa kau balik rumah. Rajin-rajinkan tolong kitorang kemas rumah jugak." Panjang juga ucapan dari 'madam besar' ni. 

"Mug tu kejap lagi aku basuh. Nak mandi ni. Nak dating dengan husband aku petang ni." Rose tersengih riang.

"Amboi. Make sure basuh mug sebelum dating. Banyak weekly report aku yang pending nak bagi husband kau baca. Mintak dia mandereem ko sikit untuk lebih rajin." Ujar Syahirah sambil menepuk bahu teman sebiliknya itu. Dah nak tengahari baru nak mandi. Bukan dia buat kerja rumah ke apa. Berselingkar atas katil. Aduhhhh mak datok tolongggg!


Keesokan harinya.....


"Sayang, dah siap ke belum?"

"Abang, kejaplah. Sayang tengah betulkan tudung ni ha...."

"Sayang, lambat abang tinggal."

"Kejapppp. Dua minit jek!" Dia mencebik. Ala, nak dating pun rushing orang. Ishhh! Omelannya sekadar tersangkut di kerongkong.

"Aii lambatnya budak ni. Abang pasang jam loceng kanggg."

KRINGGGGGGGGG!!!!

"Abang, dah laa. Tutup jam tu, sayang dah turun ni."

KRINGGGGGGGGGGGGGGG!!!

"Abang!"

"HOIII!" Papppp!!

"Eh??" Terasa berpinar kepalanya sebentar. Rose terpinga-pinga sambil memandang sekelilingnya. Terkebil-kebil dia melihat jam loceng di tangan Syahirah yang sudah berhenti memekak. Mimpi ke??

"Banyaklah kau punya ABANG. Abang kau tu cerita semalam petang ye. Dah la balik lewat. Bangun cepat. Kan kau ada test pagi ni." ujar Syahirah sambil bercekak pinggang. Ni dah parahh. Jam loceng pun tak sedar. Payah nak bangunkan dia. Sah, report nak kena hantar pada Tuan Director dia.

"Ah!! Test Statistic laaa. Habis aku!"

"Kau tak payah mandi. Gi gosok gigi, basuh muka. Aku nak gerak gi fakulti ni. Kau tumpang je aku. Macam mana kau ni....tidur mati ke?" Sempat lagi Syahirah membebel sebelum keluar dari bilik. Housemate yang lain awal-awal pagi lagi dah keluar. Mujur dia tiada sebarang ujian hari itu. Releks sikit. Kalau tak, tak tahulah nasib Rose ni.

Fakulti dan rumah sewa mereka tidak berapa jauh. Hampir sepuluh minit memandu, mereka sudah sampai ke dewan ujian. Rose terlewat limat minit. Mujurlah. Syahirah sekadar menggelengkan kepalanya. Minah ni kabut betul. Pening aku!

Sementara itu, Rose selamat menduduki mejanya. Dia tersenyum lega sambil memandang kawan-kawan sekeliling yang sudah memulakan pertarungan mereka. Statistik yang sememangnya pecah otak bagi yang kurang faham. Rose menggagau beg sandangnya, mencari kalkulator saintifik.

Eh?

Ah sudahhhh! Aku tak bawa ke? Kau jangannnnn~! Memang benar! Aku tertinggal. Ah!!

Rose sedikit panik. Apa perlu aku buat. Aduhhhh!! Rose mengangkat tangan. Master student selaku pengawas peperiksaan menghampiri Rose.

"Saya tertinggal kalkulator. Ada kalkulator extra?" tanya Rose.

"Em....tak de la pulak."

"Alamak, macam mana ni?? Boleh tak kalau saya call kawan saya hantar?" Sudah. Panik semakin menguasai dirinya.

"Boleh, mari saya teman awak ke luar." cadang master student tersebut.

Rose mendial nombor telefon Syahirah....as usual.

"Sya, tolong aku beb. Aku tertinggal kalkulator. Ko ada tak?"

"Kau ni macam-macamlah. Aku nak hantar report kat laki kau japgi. Kabut sungguh kau dua tiga hari ni." bebel Syahirah pula. Orang tengah panik, dia lagi nak buat panik.

"Weh, aku tengah panik kau boleh lak berleter. Ada tak kalkulator. Please!" Waktu terus berlalu. Setiap minit itu sangatlah berharga.

"Kejap...aku pi hantar kat kau." Syahirah mencebik geram. Cuai betul si Rose ni. Peh.

Akhirnya, kalkulator bertukar tangan. Mujurlah Syahirah masih berada di kawasan fakulti. Kalau tak, naya. Selamat tinggal sajaaaa Rose.

"Terima kasih weh! Sorry ye." Rose tersengih sambil menepuk-nepuk bahu Syahirah.

"Haa, jawab leklok. Jangan nervous terlebey." tambah Syahirah. Rose....Rose......hope laki kau dapat bagi ko 'tuisyen' sikit supaya ko lebih matang. Adehlaa minah ni.... Syahirah tersenyum sendirian.




Hmm, boleh ke Rose jawab test Statistik ini? Hehe, terpulanglah pada spekulasi masing-masing. Sebenarnya nak ditegaskan di sini, kita janganlah selalu bertangguh atau malas dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Of course, terutamanya dalam melaksanakan ibadah - solat, puasa, berzakat dan berbuat kebajikan yang lain. Rajinkan diri membaca al-Quran dan sembahyang di awal waktu. Lebih bagus, buatlah solat sunat pulak untuk tambah saham.

Dalam masa yang sama, kebersihan diri wajib dijaga. Jangan biarkan bilik bersepah-sepah, pinggan mangkuk tidak berbasuh dan laman tidak bersapu. Kekotoran boleh membawa kepada pelbagai penyakit dan kurangnya keharmonian rumahtangga. Aura dalam rumah pon jadi negatif. Yelah, sakit mata tengok barang bersepah semua kan?

Bagi perempuan terutamanya yang sudah berkahwin, penjagaan kecantikan dan kebersihan diri wajib dititikberatkan. Dari kesihatan rambut hinggalah ke hujung kuku dan jari kaki. Sentiasalah mandi untuk bersihkan diri, berbau wangi di samping suami dan memakai pakaian yang cantik-cantik. Rajinkan diri berhias untuk suami. Namun, bagi yang masih bujang tak semestinya tak perlu berhias. Berhiaslah ala kadar sahaja asalkan sedap mata memandang. Elakkan bau badan terutamanya agar tidak mengganggu ketenteraman manusia lain.

Selain itu, rajinlah membaca dan mencari ilmu agama di samping pengetahuan duniawi agar kehidupan lebih menjanjikan kebahagiaan dan ketenangan. Praktikkan ilmu agama dan kongsi bersama rakan-rakan. Bergaul dan berbincanglah topik-topik yang mendatangkan faedah, saling bertukar pandangan dan elakkan mengumpat dan mencela.

Ingatlah, sikap membuang masa amatlah dibenci Allah. Rugi sangatkan kalau terlepas walau seminit. Jangan berputus asa dalam mencari rezeki harian. Berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk  melaksanakan pekerjaan yang halal, dan ingatlah untuk mengeluarkan zakat dan sedekah kepada yang memerlukan. Oh, nak diingatkan tips untuk murah rezeki. Rajinkan badan untuk menunaikan solat duha dua rakaat pada ketika matahari sedang menaik. Sunat duha adalah sedekah untuk 360 sendi dalam tubuh kita; 360 sendi bererti manusia perlu melakukan 360 kebajikan sehari, tapi sunat duha sudah mencukupinya. Yep , sebagai token dan 'bayaran' kepada Allah sebab now kita tengah 'menyewa' tubuh ni kan?


Ingat lagi tak pepatah dulu-dulu, zaman sekolah rendah, mural kat dinding sekolah wajib ada punya.....


Usaha itu Tangga Kejayaan

=D


~Bekalan~
Apabila Kesusahan Datang Menerpa Diri
Dan Kecemasan Bertindih-tindih Menghimpit Anda,
Ucapkanlah: Laa Ilaha Illallah



Sekadar Coretan,
Tuan Auz





No comments:

Post a Comment