Jom lihat!

Tuesday, November 6, 2012

Cinta...Again? (13)


Tok! Tok! Tok!

"Dhija?" Kedengaran suaranya dipanggil dari luar.

Khadijah bingkas bangun dari katil apabila mendengar suara ibunya. Segera dia membuka pintu untuk membenarkan ibunya masuk.

"Ya ibu?"

"Jom, kita ke ruang tamu. Ada seseorang nak jumpa Dhija. Pakai tudung." ujar Puan Ariani sambil tersenyum. Kemudian, dia terus beredar ke ruang tamu.

Terpinga-pinga Khadijah dibuatnya. Dia tengah syok baca novel kegemarannya  tadi. Cepat-cepat dia menyarung tudung ke kepalanya dan terus mengekori ibunya ke ruang tamu. Mujurlah ketika itu dia berseluar jeans dan berlengan panjang, tak perlu ambil masa lebih nak bersiap. Siapa pulak yang datang ni?

Sampai saja di ruang tamu, Khadijah terkedu sambil merenung tepat ke arah tetamu yang hadir. Tetamu itu tersenyum manis dan terus bangun. Di tangannya memegang sejambak bunga lili putih, sedia untuk diberikan kepada si gadis. Puan Ariani sekadar memerhati gelagat anaknya.

"Assalamualaikum Dhija." ucap Ashraff sambil menundukkan kepalanya.

"Waalaikummussalam Ashraff." Terasa bagaikan tertelan air liurnya menatap wajah Ashraff selepas tiga hari mereka tidak berhubungan, sejak peristiwa di Subang Parade tu.

Masing-masing tidak berganjak. Khadijah tak tahu apa yang perlu diperkatakan. Walaupun dia ada mengharapkan Ashraff menghubungi untuk berbincang dan meminta maaf, namun lelaki itu sekadar menyepi dalam masa tiga hari ini. Sedikit sebanyak Khadijah terkilan. Jauh di lubuk hatinya, dia rindu. Namun, hari ini lelaki itu muncul di rumahnya bersama bunga kegemarannya. Memujuk? Ashraff pula bagaikan terubat rindunya kepada gadis itu. Tiga hari memberikan dia masa untuk berfikir tentang kesilapan diri dan bagaimana untuk memujuk cinta hatinya itu. Dia kekok tiba-tiba.

"Dhija,  mari duduk sini. Jauh betul, macam mana kita nak berbincang?" tegur Puan Ariani.

Segera Khadijah menghampiri Puan Ariani dan duduk di sebelah ibunya. Ashraff masih berdiri dan memandang wajah gadis itu. Perlahan-lahan dia mendekati dan menghulurkan jambangan bunga yang cantik dihias.

"Saya minta maaf atas apa yang saya cakapkan pada Dhija hari tu. Saya yang silap. Terlalu mengikutkan kata hati saya. Harap Dhija terimalah hadiah ni sebagai tanda Dhija memaafkan saya."

Jambangan bunga lili putih disambut Khadijah. Serta-merta gadis itu tersenyum manis. Tak baik merajuk lama-lama. Dia juga tidak inginkan hubungan mereka keruh berpanjangan. Tak lama lagi dah nak menikah.

"Terima kasih. Saya dah maafkan awak." Saya....saya rindu awak juga! Tak mungkin dia hendak mengeluarkan kata-kata keemasan itu di hadapan ibunya?? Hati Khadijah berbunga-bunga. Inikah cinta? Cintakah dia? Namun dia gembira menerima hadiah daripada lelaki itu. "Apa saya cakap tu untuk kebaikan kita berdua juga Ashraff. Insya Allah, selagi kita jaga hubungan kita, kita akan lebih menghargainya dan terasa lebih bahagia. Saya nak kita sama-sama dapat keberkatan dan redha Allah."

"Saya faham. Saya beruntung dapat awak, Dhija." Ucap Ashraff dengan hati penuh kesyukuran. Ini kali pertama dia berjumpa gadis seperti Khadijah. Mereka bercinta bukan seperti orang lain. Keluar dating berdua, tengok movie berdua, makan berdua, setiap hari nak bercakap telefon saling meluah rasa. Semua tu dia takkan dapat dari Khadijah melainkan senyuman dan kata-kata nasihat dari gadis itu. 

"So, kita cool la kan?" soal Khadijah sambil tersengih. Hatinya suka dan lega!

"Em, tak baik la nak merajuk lama-lama saya ni. Sebenarnya bukan saya merajuk. Tapi memikirkan camne nak pujuk Dhija. Ni kali pertama saya bersungguh nak pujuk perempuan. Sebelum ni tak pernah ada pengalaman." 

"Ibu percaya korang dua dah berbaik ya? Patutlah ibu tengok Dhija diam aje dua tiga hari ni. Tak berapa ceria selalu, dok termenung aje." Usik Puan Ariani. Khadijah mengetap bibirnya sambil menggelengkan kepalanya. Malu. Ashraff ketawa senang hati. 

"Ashraff dah datang hari ni, ibu nak tanya macam mana dengan persiapan dari pihak lelaki okay? Lagi seminggu aje nak menikah. Kiranya tengahari itu terus kita buat kendurinya ya. Semua siap dalam satu hari." Tambah Puan Ariani. Pejam celik pejam celik hanya tinggal seminggu saja untuk ke anaknya melayari hari bahagia bersama lelaki bujang ini. Doa Puan Ariani semoga semuanya berjalan dengan lancar dan dipermudahkan insya Allah.

"Alhamdulillah. Tunggu masa nak laksana aje ibu. Mak pun sampai hari ni masih tak henti-henti dok check itu ini, ingatkan Ashraff. Dia mahukan terbaik. Risau betul dia. He.He.He. Mujurlah mak setuju nak buat satu majlis aje kat dewan. Mungkin sebulan dua lagi boleh buat untuk family lelaki, panggil saudara mara saja nak kenalkan Dhija nanti." Terbayang-bayang di benak fikiran Ashraff keindahan hari tersebut. Dia tertunggu-tertunggu, menanti untuk Dhija menjadi miliknya secara sah. Senyuman terukir di bibirnya.

Khadijah juga bersyukur kerana semua persiapan sudah hampir siap. Sebenarnya sudah siap namun ibu tersayangnya banyak idea, sedikit demi sedikit ditambah itu dan ini. Khadijah mengalah. Dia sekadar menurut hajat Puan Ariani, sementelah dia seorang sahaja anak kesayangan ibunya. Biarlah ibunya melihat dia gembira dan cantik di hari tersebut. Dari majlis yang sederhana, nampaknya menjadi agak meriah. Namun, segala kos masih lagi terkawal dan tidak membazir untuk perkara yang tidak perlu. Anak-anak yatim dan fakir miskin yang memerlukan juga sudah dijemputnya walaupun tidak begitu ramai. Sekurang-kurangnya, dia dapat menggembirakan golongan seperti mereka, insya Allah. 

"Baju kurung dah cuba Dhija? Amacam muat tak? He.He.He." usik Ashraff.

"Mestilah muat. Kurung Pahang terbaik! Cantik sangat tau. Sweet je warna putih dan merah jambu kain tenun tu. Sejak dulu lagi memang Dhija berangan nak beli kain tenun buat kurung Pahang.  Pakai masa kahwin, memang cantik." jelas Khadijah gembira. Baju kurungnya sudah siap sejak minggu lepas lagi. Dapat aje baju tu terus dia mencuba. Siap testing sekali dengan tudung! Memang dia berpuas hati. Tidak terlalu sarat dan meriah, sederhan namun tampak eksklusif apabila ditambah veil merah jambunya yang disewa khas dari butik pengantin.

Ashraff mengerling ke arah jam tangannya. Opss, dia perlu pulang sekarang. Mak minta tolong dia jadi driver, untuk mengambil door gift yang sudah siap ditempah. Gembira bukan main Puan Ainna tu. Segera Ashraff meminta diri untuk pulang. Puan Ariani tersenyum dan berkirim salam kepada Puan Ainna. Khadijah tersengih-sengih gembira dan bahagia. Baru nak terasa merajuk sebab lambat pujuk!


<bersambung>

1 comment: